Czeski przewoźnik wjeżdża na polskie tory. Skąd i dokąd pojedziemy?

13.10.2017 11:31

Czeski prywatny przewoźnik LEO Express dostał od Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego decyzję o przyznaniu otwartego dostępu na trasie kolejowej Praha–Kraków. Na podstawie tej decyzji LEO Express może się ubiegać o dostęp do polskiej infrastruktury.

Czeski przewoźnik wjeżdża na polskie tory. Skąd i dokąd pojedziemy?

fot. Leo Express

Zagłosuj

Czy Leo Express powinien jeździć po polskich torach?

Jak poinformował w piątek UTK, prezes urzędu wydał decyzję o przyznaniu otwartego dostępu na trasie Praha–Kraków spółce LEO Express, co oznacza, że czeski przewoźnik będzie mógł złożyć odpowiedni wniosek do zarządcy polskiej infrastruktury - PKP PLK - i rozpocząć przewozy od 10 grudnia.

Jak przypomniał UTK w komunikacie, wniosek o otwarty dostęp w relacji Praha Hlavní Nádraží – Kraków Główny czeski przewoźnik złożył w czerwcu, ale we wrześniu go zmodyfikował. "Po zmianie wniosku nie zgłoszono potrzeby badania wpływu na połączenia dofinansowane ze środków publicznych. Brak tez było zastrzeżeń co do głównego celu połączenia – czyli przewozu osób między państwami" - zaznaczył regulator kolejowe rynku. W związku z tym Prezes UTK mógł wydać decyzję o otwartym dostępie bez obowiązku wszczynania dodatkowych procedur.

"Konkurencja na torach zwiększa szansę, że pasażer otrzyma atrakcyjną ofertę: wymusza rywalizację w zakresie cen przejazdu, komfortu i jakości obsługi" - ocenił prezes UTK Ignacy Góra. Jak zastrzegł, ważne jest też, aby konkurencja odbywała się w ramach wyznaczonych przepisami prawa. "Tak, by poprawiała sytuację podróżnych. Nie chcemy dopuścić do tego, aby na przykład w dłuższej perspektywie pogorszyła się częstotliwość połączeń" - wyjaśnił.

Zgodnie ze swoim wnioskiem LEO Express chce uruchomić codziennie jedną parę pociągów między Pragą a Krakowem. Według informacji UTK, przewoźnik zgłosił trzy alternatywne trasy i rozkłady jazdy. W każdej z opcji pociąg miałby jechać w Polsce przez Zebrzydowice, Pszczynę, Tychy, Katowice i Mysłowice. W pierwszym wariancie pojedzie również przez Jaworzno, Trzebinię i Krzeszowice. W drugim kolejne stacje to Jaworzno, Olkusz, Tunel i Miechów. Trzeci wariant przewiduje przejazd przez Oświęcim, Zator i Skawinę. Planowane godziny kursowania to wyjazd z Pragi o 16.10 i przyjazd do Krakowa około 23.30. W kierunku powrotnym wyjazd około 4.30 i przyjazd o 11.39.

LEO Express a.s. to czeski prywatny przewoźnik kolejowy. Firma została założona w 2010 r. i weszła na czeski rynek w listopadzie 2012 roku, rozpoczynając jazdy na 364-kilometrowej trasie Praga – Bogumin. Obecnie pociągi przewoźnika jeżdżą też po Słowacji i w Niemczech.

RadioZET.pl/PAP/DG