Zamknij

Klauzula waloryzacyjna. Operatorzy wpisują podwyżki inflacyjne do umów

16.08.2022 11:52
mężczyzna licząc wydatki domowe
fot. Bartlomiej Magierowski/East News

Operatorzy telefonii komórkowej zaczęli zamieszczać w umowach z klientami zapisy umożliwiające im podwyższanie cen zgodnie z wysokością inflacji. UOKiK poinformował, że prowadzi postępowanie wyjaśniające w tej sprawie.

Inflacja coraz bardziej daje się Polakom we znaki. Oprócz podwyżek, jakie pojawiły się w sklepach i na stacjach paliw należy spodziewać się, że wyraźnie wzrosną także rachunki telefoniczne. Orange i T-Mobile zaczęły zamieszać w umowach klauzulę waloryzacyjną, która umożliwia koncernom podwyższanie cen w trakcie trwania umowy o wskaźnik inflacji.

Ten jeszcze długo będzie bardzo wysoki. GUS podał, że inflacja w lipcu wyniosła 15,6 procent. Z szacunków NBP wynika, że tempo spadku wartości pieniądze będzie dwucyfrowe aż do 2024 roku. Z tego powodu klazule waloryzacyjne mogą pojawić się w dużej liczbie umów oferowanych przez korporacje.

Klauzula waloryzacyjna w umowach. Ceny podwyższane o inflację

Klauzula  waloryzacyjna zaczęła pojawiać się w nowych oraz przedłużanych umowach klientów Orange oraz T-Mobile. Na wprowadzenie podobnych rozwiązań mogą zdecydować się także pozostali operatorzy komórkowi oraz przedsiębiorstwa z innych branż.

Orange zastrzegł w nowych umowach, że „zarówno przy umowie na czas określony, jak i nieokreślony, możemy zmienić warunki umowne, jeśli: (…) średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług ogłaszany przez Główny Urząd Statystyczny, wykaże zmianę cen o co najmniej 3,5 procent w stosunku do poprzedniego roku”. Podwyżka miałaby wynosić wskaźnik inflacji. Obecnie nie wiadomo, czy operatorzy będą chcieli wprowadzić klauzulę waloryzacyjną także w obecnych umowach. Taka zmiana umożliwiałaby ich rozwiązanie, nowe byłyby jednak już zawierane z dodatkowymi warunkami, z możliwością przeprowadzania inflacyjnych podwyżek.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zastrzegł, że będzie dokładnie kontrolował treść takich zapisów i weryfikował, czy ich brzmienie jest zgodne z wymogami stawianymi przez prawo. Wszczęto postępowanie wyjaśniające.

- Zwróciliśmy się do przedsiębiorców telekomunikacyjnych o udzielenie informacji w kwestii wprowadzanych klauzul waloryzacyjnych. Jesteśmy również w tej sprawie w kontakcie z UKE, będącym organem regulacyjnym w zakresie działalności telekomunikacyjnej. Konsumentom radzimy przede wszystkim dokładne zapoznawanie się z przedkładanymi im do podpisu warunkami umów. W ten sposób można uniknąć ewentualnych przykrych konsekwencji – powiedziała Business Insiderowi Polska Małgorzata Cieloch, rzecznik prasowa UOKiK.

Cieloch podkreśliła, że stosowanie klauzul waloryzacyjnych jest legalne pod warunkiem spełnienia kilku warunków, z których głównym jest podanie „jasnych i precyzyjnych” mechanizmów podwyżek. Klazule waloryzacyjne mogą trafić także do innych umów, o czym powiedziała w Business Insider Polska Ewelina Nieznalska, starszy prawnik w kancelarii Hanton Szalc Zięba & Partnerzy.

- W pierwszej kolejności spodziewałabym się wpisywania waloryzacji do umów najmu, np. mieszkań. Wyobrażam sobie również, że przedsiębiorcy, którzy będą chcieli wyróżnić się na rynku pracy, mogą zacząć oferować takie rozwiązanie w umowach o pracę – wskazała Nieznalska.

RadioZET.pl/Business Insider Polska

CMjBQLDAsUGw=