Zamknij

Niższe ceny w sklepach? Sondaż: elektorat PiS wierzy w obniżkę VAT

11.02.2022 11:51

Czy obniżka VAT na żywność sprawiła, że ceny spadły? Z sondażu IBRiS dla „Rzeczpospolitej" wynika, że wyborcy Zjednoczonej Prawicy są przekonani, że działania rządu w walce z wysoką inflacją są skuteczne.

Zerowy VAT w sklepach
fot. Stanislaw Bielski/REPORTER/East News

Inflacja nie przestaje rosnąć, więc rząd wdrożył kolejną już tarczę antyinflacyjną. Odpowiedzią na wzrost cen rzędu 8,6 proc. rok do roku miała być obniżka VAT sklepach na wybrane towary.

Rzeczywistość zweryfikowała rządowe pomysły: obciążeni innymi kosztami przedsiębiorcy jeszcze w styczniu zwiększyli ceny, by w lutym obniżyć VAT wybrane produkty. Większość wyborców PiS wierzy jednak w obniżkę cen.

Obniżka VAT w sklepach. Wyborcy PiS wierzą, że ceny spadły

Wyborcy Zjednoczonej Prawicy pozytywnie oceniają pomysły rządu na ograniczenie wzrostu cen. Wyborcy opozycji - wręcz przeciwnie - wynika z sondażu IBRiS dla Rzeczpospolitej.

1 lutego 2022 roku w ramach nowej tarczy antyinflacyjnej sklepy obniżyły VAT na wybrane produkty spożywcze do zera. Mowa jedynie o tych towarach, do których dotąd przypisana była stawka 5 proc. podatku. Oto lista produktów spożywczych zwolnionych z VAT od 1 lutego 2022 roku.

Przedsiębiorcy obciążeni wyższymi rachunkami za prąd, gaz, najem czy transport w walce o rentowność biznesu zmuszeni zostali jednak podnieść ceny. Warto nadmienić, że dla sprzedawców koszty inflacji są wyższe niż równowartość 5 proc. obniżki VAT na wybrane towary. Do styczniowej podwyżki cen przyznały się największe sieci handlowe.  

Jak Polacy ocenili obniżkę VAT? Sondaż wskazuje, że połowa badanych dostrzegła wcześniejszą podwyżkę cen, która sprawiła, że obniżka VAT mogła stać się niezauważalna.

  • 49 proc. badanych „zdecydowanie” lub „raczej” uważa, że mechanizm nie będzie dobrze działał
  • 47 proc. jest zdania, że mechanizm ten przyniesie pożądane efekty

"Różnice w ocenach związane są przede wszystkim z poglądami politycznymi. Aż 98 proc. zwolenników obecnej władzy wierzy w skuteczność nowej tarczy antyinflacyjnej. Wśród wyborców opozycji 75 proc. uważa jednak, że instrument ten nie będzie działał we właściwy sposób" – czytamy w dzienniku.

Dziennik zwrócił uwagę na akcję marketingową, którą rząd poprzedził obniżkę VAT. Sklepy zobligowano do umieszczania przy kasach informacji, że obniżka jest efektem tarczy antyinflacyjnej, a nie promocją sklepu. Dodatkowo w mediach publicznych, często ogólnie mówiło się o obniżce VAT bez wskazania, że ruch ten dotyczy wyłącznie towarów objętych 5 proc. stawką.

loader

RadioZET.pl/Rzeczpospolita