Zamknij

Biedronka i Lidl zdeklasowane. W tym sklepie najmniej zapłacimy za zakupy

16.01.2023 15:03

2022 rok zakończyliśmy podwyżkami w niemalże każdym sklepie. Analitycy z ASM Sales Force Agency sprawdzili, który sklep oferował najniższe ceny.

ranking sklepów
fot. Bartlomiej Magierowski/East News

Inflacja dała się we znaki konsumentom podczas codziennych zakupów. Z badania ASM Sales Force Agency wynika, że ceny w sklepach rosły w grudniu szybciej niż inflacja. Ta oficjalnie wyniosła 16,6 proc., zaś przy kasach płaciliśmy średnio o 18 proc. więcej. W skali roku największe wzrosty cen odnotowano w przypadku produktów tłuszczowych (o 68 proc. drożej), nabiału (26 proc. podwyżki) i w kategorii używki i piwo, za które trzeba zapłacić o jedną czwartą więcej.

Gdzie zrobimy najtańsze zakupy?

Analitycy przyjrzeli się cenom i sprawdzili też, w których sklepach grudniowe zakupy były najtańsze. W 10 na 13 przebadanych sieci handlowych, ceny w grudniu były wyższe niż w listopadzie. Spadki rządu 2-3 proc. odnotowano jedynie w sklepach Netto, Intermarche i w Kauflandzie.

 

Średnia cena koszyka zakupowego w grudniu 2022 r. wyniosła 268,49 zł. To wzrost o 0,91 zł, czyli 0,34 proc. w porównaniu do listopada ub.r. Gdzie odnotowano największe podwyżki? W skali miesiąca ceny najszybciej rosły w Lidlu. W ujęciu rocznym niechlubnym liderem stał się Carrefour. „Analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych moglibyśmy zapłacić 213,70 zł (więcej o 6,56 zł niż w listopadzie), natomiast koszyk produktów najdroższych - 306,54 zł (mniej o 35,75 zł niż w listopadzie)” – czytamy w analizie.

koszyk_zakupowy_grudzien_2022_02
fot.

ASM Sales Force Agency

 - W całym 2023 roku konsumenci będą musieli przyzwyczaić się do dwucyfrowej inflacji. Wysokie ceny energii, wzrost kosztów produkcji i rosnące koszty pracy będą mieć stałe odzwierciedlenie w cenach żywności. Z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy wynika, że aż 10 z 13 badanych sieci handlowych znacznie podniosły ceny analizowanych produktów. Z naszej analizy wynika, że najbardziej wśród żywności w ujęciu rocznym drożały tłuszcze, nabiał, używki oraz produkty sypkie. Oceniamy, że w kolejnych miesiącach handlowcy będą prowadzić bardzo aktywną politykę cenową tak, aby mocno konkurować o klientów. Naszym zdaniem konsumenci podczas zakupów w coraz większym stopniu będą zwracać uwagę na ceny produktów nawet kosztem ich jakości – mówił Zbigniew Sierocki, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency.

Najtańszy koszyk można było nabyć w sklepach Auchan. Tam średni koszt podstawowych produktów to 232,28 zł. Francuska sieć utrzymała tym samym tytuł najtańszego sklepu w rankingu ASM Sales Force Agency. Tuż za sklepami Auchan w rankingu najtańszych sklepów znalazł się Lidl i Kaufland, w których koszyk zakupowy był droższy odpowiednio o 14,59 zł i 28,13 zł.

loader

RadioZET.pl/mat.pras