Zamknij

Black Friday bez szaleństw. „Inflacja i strach przed kryzysem i utratą pracy”

25.11.2022 14:25

Tegoroczny Black Friday będzie się charakteryzował rozwagą zakupową – oceniła Urszula Kłosiewicz-Górecka, ekspertka Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Przez drożyznę – między innymi wysokie ceny żywności – skala i struktura zakupów będzie odmienna, niż w poprzednich latach. 

Black Friday w sklepie z elektroniką
fot. Piotr Molecki/East News

Black Friday w 2022 roku rozpoczął się ze znacznym wyprzedzeniem, zmieniając się w cały tydzień, a czasem nawet miesiąc wyprzedaży. Najlepszych okazji należy wypatrywać w internecie – zapowiedział w rozmowie z RadioZET.pl Maciej Ptaszyński, wiceprezes Polskiej Izby Handlu. Konsumenci mogą stać się bardziej wybredni – stwierdził Polski Instytut Ekonomiczny. Niestety, nie z powodu większej świadomości sztuczek, jakie stosuje część sprzedawców, lecz z bardziej prozaicznego pustego portfela.

Black Friday Week. „Na szaleństwo zakupowe Polaków nie ma co liczyć”

Na Black Friday utęsknieniem czekają klienci, którzy mogą sporo zaoszczędzić kupując produkty oferowane z ogromnymi zniżkami. W życiu nie ma jednak nic za darmo, nasuwa się więc pytanie, w jaki sposób tak duże obniżanie cen może opłacać się sprzedawcom. Tajemnicę branży zdradził nam wiceprezes PIH.

Ekspertka Polskiego Instytutu Ekonomicznego zwróciła z kolei uwagę, że historia świętowania wyprzedaży pokazała, że Black Friday może trwać jeden dzień, może też cały tydzień (Black Week) a nawet miesiąc (Black Month). Maciej Ptaszyński wytłumaczył, że dla branży znacznie ważniejszy jest grudzień, a Czarny Piątek w istocie jest do ostatniego miesiąca w roku tylko przygotowaniem. Czy udanym? PIE ma wątpliwości.

- W tym roku sytuacja geopolityczna, wysoka inflacja i niepokój o przyszłość powodują, że na szaleństwo zakupowe Polaków raczej nie można liczyć – stwierdziła Urszula Kłosiewicz-Górecka.

Jak poinformowała, z comiesięcznych badań koniunktury, realizowanych wśród przedsiębiorstw przez Polski Instytut Ekonomiczny i Bank Gospodarstwa Krajowego wynika, że w sektorze handlu przeważają nastroje negatywne.

- Handlowcy obawiają się pogorszenia sytuacji ekonomicznej firm. Jeszcze w czerwcu br. 60 procent przedsiębiorstw handlowych deklarowało płynność finansową, pozwalającą na funkcjonowanie przedsiębiorstwa powyżej trzech miesięcy, podczas gdy w listopadzie już niewiele ponad 50 procent firm – poinformowała ekspertka PIE. Według Kłosiewicz-Góreckiej przedsiębiorstwa handlowe są zdeterminowane, aby szansę jaką daje Black Friday maksymalnie wykorzystać dla zwiększenia sprzedaży.

- Od jakiego czasu obserwowaliśmy intensywne reklamy w mediach informujące o dużych obniżkach cen, sprzedaży ratalnej bez opłat, czy kredytach z oddaloną o kilka miesięcy spłatą. Widać, że do Black Friday przygotował się zarówno e-handel, jak i handel stacjonarny obejmujący sklepy różnych branż - zaznaczyła. Ekspertka zwróciła uwagę, że sytuacja geopolityczna, wysoka inflacja, strach przed kryzysem gospodarczym oraz obawy o utratę pracy, nie nastrajają pozytywnie konsumentów.

- Gospodarstwa domowe już wiedzą, że w tym roku koszt zakupu żywności na święta będzie wyższy w porównaniu do 2021 roku. Mimo to, Polacy chcą spędzić święta w miarę dostatnio, szczególnie gdy chodzi o żywność, dlatego będą racjonalizować zakupy, kupując mniejsze ilości, aby nie dopuścić do marnowania kosztownej żywności - wskazała.

Jak dodała, część konsumentów będzie kupować tańsze zamienniki produktów. Prawdopodobnie, w ramach oszczędzania na wydatkach, więcej konsumentów samodzielnie przygotuje potrawy świąteczne, co może skutkować mniejszą sprzedażą wyrobów gastronomicznych. Zdaniem ekspertki, wyższe kwoty wydawane na żywność silnie wpłyną na zakupy prezentów świątecznych, w tym na skalę i strukturę zakupów podczas Black Friday.

- Z badań wynika, że z powodu coraz trudniejszej sytuacji ekonomicznej, niemal połowa Polaków zamierza w tym roku wydać mniej na prezenty i obdarować bliskich skromniejszymi podarkami gwiazdkowymi. Znajdzie to odzwierciedlenie w zakupach Polaków podczas Black Friday, których charakterystyczną cechą prawdopodobnie będzie rozsądek i rozwaga"- oceniła.

Według Kłosiewicz-Góreckiej, podczas Black Friday prawdopodobnie najczęściej kupowane będą zabawki, kosmetyki, perfumy, odzież, książki, akcesoria sportowe, gry komputerowe, rzadziej sprzęt AGD i RTV oraz elektronika.

loader

RadioZET.pl/PAP