„Kup teraz” nie oznacza zakupu. UOKiK: Amazon odpowie za wprowadzenie klientów w błąd

01.02.2023 11:43

Amazon miał wprowadzać klientów w błąd – podał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Za nieuczciwe praktyki firma może zapłacić gigantyczną karę.

amazon pod lupą UOKiK
fot. Piotr Molecki/East News

Amazon podpadł UOKiK. Znana platforma sprzedażowa miała stosować praktyki, które naruszały zbiorowe interesy konsumentów. Klienci zaskakiwani byli informacją, że złożenie zamówienia i otrzymanie jego potwierdzenia w serwisie Amazon.pl nie było równoznaczne z zawarciem umowy sprzedaży.

„Zakup” nie gwarantuje zakupu, czyli czym Amazon podpadł UOKiK

„Spółka uważa, że nie jest zobowiązana do dostarczenia towaru i może decydować o realizacji lub anulowaniu transakcji. Dla Amazona wiążąca jest dopiero informacja o faktycznej wysyłce i to, według przedsiębiorcy, stanowi właściwy moment zakupu towaru” – podał w komunikacie urząd.

Takie warunki sprzedaży opisane są na platformie w niewidocznym miejscu – uznał urząd. Szara czcionka na białym tle na samym dole strony nie rzuca się w oczy konsumentom.

 To, co rzeczywiście przyciąga uwagę konsumentów, to kojarzące się z zakupem i zawarciem umowy, wyróżnione jaskrawym kolorem przyciski „Kup teraz” (na stronie produktu) lub „Przejdź do finalizacji zakupu” (po dodaniu do koszyka). W ocenie Prezesa Urzędu takie sformułowania mogą sugerować, że zamawiając, produkt dokonywany jest jego zakup, a do transakcji dochodzi od razu z chwilą zapłaty za towar  UOKiK

Urząd opisał, że informacje o dostępności produktu przez powyższe warunki sprzedaży mogą nie być aktualne. Konsument składa zamówienie, dokonuje płatności i jest przekonany, że sprzedawca posiada zamówiony produkt. „Tymczasem produktów oznaczonych jako dostępne, bądź takich, przy których podano nawet określoną liczbę sztuk, może w rzeczywistości nie być w magazynie lub ich wysyłka może być niemożliwa do zrealizowania” – czytamy. Konsument nie wie zatem kiedy i czy w ogóle produkt zostanie dostarczony.

- Konsumenci podejmują decyzje zakupowe pod wpływem różnych czynników. Oprócz ceny istotne jest, żeby produkt dotarł w oczekiwanym terminie, a sugerując się ofertą Amazona, mogą być przekonani, że sklep im to zapewni. Mają prawo polegać na deklaracjach udzielanych im w serwisie i zakładać, że dostępne funkcje nie wprowadzają w błąd. Gdyby konsumenci wiedzieli, że złożenie zamówienia nie jest jeszcze zakupem, a dostępność produktów i podany czas dostaw są tylko szacunkowe, mogliby nie skorzystać z usług tego przedsiębiorc– mówił Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

 Praktyki stosowane przez Amazon EU SARL mogą wprowadzać konsumentów w błąd – podał urząd. Jeśli zarzuty się potwierdzą, spółce grozi kara do 10 proc. obrotu.

NAPISZ DO NAS

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś intrygującego lub bulwersującego? Chcesz, żebyśmy opisali ważny problem? Napisz do nas! Informacje, zdjęcia i nagrania możesz przesłać nam na informacje@radiozet.pl.
loader

RadioZET.pl/UOKiK