Obserwuj w Google News

Uważajcie, gdzie robicie zakupy. Najpopularniejszy sklep stał się prawie najdroższy

2 min. czytania
17.02.2023 10:09
Zareaguj Reakcja

Podstawowe zakupy spożywcze podrożały w ciągu roku o 15 procent – wynika ze styczniowego raportu ASM Sales Force Agency. Największy szok cenowy spotkał klientów Biedronki: w ciągu miesiąca zakupy w tym sklepie stały się droższe o 6,59 procent. W rezultacie sieć spadła niemal na sam koniec listy placówek, które najbardziej opłacają się klientom.

zakupy, paragon i pieniądze
fot. Bartlomiej Magierowski/East News

Inflacja sprawiła, że zakupy stawały się droższe niemal z tygodnia na tydzień. W ciągu roku za niektóre produkty spożywcze zaczęliśmy płacić nawet i 100 procent więcej. Początek 2023 roku przyniósł zmianę w TOP 10 najszybciej drożejących produktów. Do dużych przetasowań doszło także na liście najtańszych sklepów – lider się co prawda nie zmienił, ale Biedronka zanotowała spektakularny spadek.

Sklep z najtańszymi zakupami. Biedronka mocno zdrożała

Pod koniec 2022 roku producenci byli dopiero w połowie drogi podnoszenia cen – ostrzegł w podcaście „Biznes. Między wierszami” Marcin Lenkiewicz, wiceprezes grupy Blix. Prawdziwie drogo ma być na Wielkanoc – ekspert wyjaśnił przy tym, w jaki sposób podwyżki cen są ukrywane przed klientami.

Oglądaj

Sieci handlowe walczą o jak najniższe ceny, żeby przyciągać jak największą liczbę klientów. Cudów jednak nie ma – z analizy ASM Sales Force Agency wynika, że w ciągu roku koszyk zakupowy z najpopularniejszymi produktami podrożał o 15 procent. O 56 procent wzrosły ceny produktów tłuszczowych, o 27 procent dodatków, o 23 procent produktów sypkich, a o 19 procent nabiału.

Z miesiąca na miesiąc (grudzień 2022 – styczeń 2023) zakupy stały się droższe o 1,95 procent. Średnia cena koszyka zakupowego wyniosła 273,72 zł, co oznacza podwyżkę o 5,22 zł. Znacznie bardziej wzrosły ceny w Biedronce, w ciągu zaledwie 30 dni zakupy w tym sklepie stały się droższe o 6,95 procent. Uplasowało to sieć handlową niemal na końcu stawki najbardziej opłacalnych sklepów.

koszyk_zakupowy_2023_01_01
fot. ASM Sales Force Agency
Redakcja poleca

Najtańszym sklepem pozostał Auchan, na drugim miejscu znalazł się Lidl, a na trzecim Kaufland. Średni koszt koszyka zakupowego u lidera rankingu wyniósł 233,15 zł - o 0,87 zł (0,37 procent) więcej niż w grudniu 2022. W porównaniu do Auchan w Lidlu za takie same zakupy zapłacimy więcej o 21 zł, w Kauflandzie wydamy 28,43 zł więcej. Biedronka została daleko w tyle: płaciło się w niej o 46,8 zł drożej, niż w najtańszym sklepie.

– Za nami pierwszy miesiąc 2023 r., w którym – jak pokazują najnowsze dane – inflacja nadal będzie jednym z kluczowych czynników wpływających na decyzje zakupowe. Zarówno konsumenci, jak i szefowie w sieciach handlowych wielokrotnie staną przed trudnymi, cenowymi wyborami — skomentował wyniki raportu Zbigniew Sierocki, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency.

Odsetki od Zetki: Radio ZET pomoże Ci spłacić kredyt. Wyślij zgłoszenie

RadioZET.pl/ASM Sales Force Agency