Tak IKEA pozyskuje swoich klientów. Wystarczył jeden zabieg!

03.02.2018 20:00

Dlaczego tak chętnie korzystamy z usług danego sklepu bądź marki? Zdaniem wielu naukowców wyżej cenimy rzeczy, do których przyłożyliśmy rękę. W przypadku popularnej szwedzkiej firmy meblarskiej to tzw. efekt IKEA.

Tak IKEA pozyskuje swoich klientów. Wystarczył jeden zabieg! fot. Pixabay
Zagłosuj

Czy jesteś klientem sklepów IKEA?

Dan Ariely to znany badacz, który na co dzień zajmuje się badaniem tego niezwykłego zjawiska. Jego zdaniem subiektywna wartość danego przedmiotu zależy na przykład od naszego zaangażowania w proces jego tworzenia. 

To bardzo proste! Osoba, która uczestniczy w danym projekcie od początku do końca, ma większe poczucie współtworzenia. Tak też jest w przypadku mebli nabytych w sklepach IKEA. Kupując mebel, który trzeba samodzielnie złożyć, czujemy się także jego współtwórcami.

Efekt IKEA

- Wykonana przez nas praca i wkładany wysiłek wystarczą, aby ludzie zaczęli zawyżać wartość przedmiotów, które stworzyli – tłumaczy Micheal Norton z Harvard Business School. Pomysł oddania klientom samodzielnego skręcania mebli okazał się więc kapitalnym zabiegiem marketingowym. 

Efekt IKEA został zidentyfikowany i nazwany przez Michaela I. Nortona z Harvard Business School, Daniela Mochona z Yale i Dana Ariely'ego z Duke'a. Opisali go w następujący sposób: ''Sama praca może być wystarczająca do tego, aby wzbudzić większe upodobanie do owoców swojej pracy. Nawet skonstruowanie znormalizowanego biura, uciążliwego, samotnego zadania, może doprowadzić ludzi do przeceniania ich dzieł".

RadioZET.pl/Onet/DG 

Oceń