Chciał kupić piwo bezalkoholowe. Nie okazał dowodu, więc kasjerka odmówiła sprzedaży

09.08.2018 14:23

Chcesz kupić piwo bezalkoholowe? Nie zapomnij wziąć ze sobą i – co najważniejsze – okazać dowodu osobistego, bo w przeciwnym razie nie zakupisz upragnionego napoju. Przekonał się o tym pewien mieszkaniec Opola.

Piwo fot. Pixabay

O sprawie pisze lokalny serwis opole.naszemiasto.pl, przytaczając historię, jaka spotkała pana Krzysztofa. Mężczyzna, robiąc zakupy w Lidlu, postanowił nabyć piwo bezalkoholowe. Gdy stanął przy kasie, został poproszony o okazanie dowodu osobistego, mimo że napój, który chciał zakupić, nie zawierał więcej niż 0,5 proc. alkoholu.

Nie okazał dokumentu, nie mógł zakupić piwa

– Kasjerka chciała, bym okazał dowód osobisty. Odmówiłem, powołując na ustawę o wychowaniu w trzeźwości, w myśl której za alkohol uznawane są napoje, gdzie jego zawartość przekracza pół procenta całości. A ja chciałem kupić piwo, które ma zero procent alkoholu. Dlatego nie było powodu mnie legitymować – relacjonuje w rozmowie z portalem.

Po krótkiej dyskusji z pracownicą do kasy podszedł kierownik sklepu. Stanął on po stronie kasjerki, co poskutkowało tym, że pan Krzysztof musiał obejść się smakiem i wyszedł bez piwa. Nie pozostawił tak jednak tej sprawy, informując o zaistniałym zajściu Urząd Ochrony Klienta i Konsumenta, który przychylił się z kolei do stanowiska opolanina.

W piśmie skierowanym do pana Krzysztofa napisano m.in. że sprzedawca nie ma podstaw do zażądania okazania dokumentu tożsamości pod kątem ustalenia wieku klienta w sytuacji, gdy ten nie usiłuje zakupić napoju alkoholowego. UOKiK stwierdził ponadto, że odmowa świadczenia usługi w takim przypadku może być rozpatrywana jako wykroczenie.

Oświadczenie Lidla

Redakcja opole.naszemiasto.pl przesłała do Lidla wiadomość z prośbą o stanowisko w sprawie. Kierownictwo sieci odpowiedziało. Poniżej fragment treści oświadczenia:

„Weryfikacja wieku przy sprzedaży piwa bezalkoholowego wykształciła się m.in. w związku ze stanowiskiem Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych (PARPA), która wskazała, że co prawda w rozumieniu przepisów ustawy piwo bezalkoholowe nie stanowi napoju alkoholowego, ale sprzedaż rzeczonego napoju dzieciom i młodzieży budzi poważne wątpliwości wychowawcze” – czytamy.

Portal cytuje też dalszą część komunikatu Lidla: „Jak wskazuje również PARPA – spożywanie przez dzieci oraz młodzież piwa bezalkoholowego wyrabia nawyki konsumpcji piwa w życiu dorosłym. Z uwagi na realizowaną przez LIDL politykę społecznej odpowiedzialności biznesu – stosujemy się do rekomendacji PARPA”.

RadioZET.pl/opole.naszemiasto.pl/MP

Oceń