Oceń
- Program Archi-przygody to ogólnopolski program edukacji architektonicznej Narodowego Centrum Kultury skierowany do dzieci i młodzieży. Zajęcia składają się z 10 scenariuszy, a same warsztaty prowadzone są przez nauczycieli i studentów lub absolwentów architektury. Na zrealizowanie założeń Programu przedszkola mają 3 miesiące, w ciągu których same ustalają harmonogram zajęć – wyjaśnia Aleksandra Chrzanowska, pomysłodawczyni projektu.
Rekrutacja ma charakter dwuetapowy. Rejestracja przedszkoli trwa do niedzieli 21 stycznia. Natomiast 22 stycznia do współpracy zostaną zaproszeni studenci i absolwenci architektury oraz innych wydziałów sztuk projektowych.
Jak przekonuje Aleksandra Chrzanowska, pierwsza edycja programu okazała się sukcesem. Z badań ewaluacyjnych wynika, że - 63% ankietowanych zauważyło zmianę w sposobie zabawy dzieci, 59% nauczycieli przyznało się, że scenariusze zainspirowały ich do innych zajęć o podobnej tematyce, a 41% przedszkoli zadeklarowało zmiany programowe pod wpływem Archi-przygód. -
- Planujemy tworzenie kolejnych scenariuszy, a także rozbudowę szkoleń dla osób biorących udział w programie – mówi koordynatorka.
Zajęcia skupiają się na roli architektury w życiu codziennym oraz aspektach związanych z zagospodarowaniem przestrzeni publicznej. - Obejmują warsztaty dotyczące skali i proporcji, połączenia zieleni z architekturą, czy zagadnienia skupiające się wokół funkcji miasta i odbioru najbliższej okolicy - wymienia. - Na początku każdego spotkania dzieci wprowadzane są w temat przez spacery badawcze, zdjęcia czy bezpośredni kontakt z mapą lub materiałami budowlanymi. Następnie aktywnie wykorzystują zdobytą wiedzę wykonują makiety, tworzą konstrukcję, planują „przedszkola marzeń” – relacjonuje proces. Ekspertka podkreśla, że dzieci uczą się także pracy w grupach i sztuki negocjacji.
Konkluzje płynące z programu? Najmłodsi widzą wiele problemów w polskiej przestrzeni publicznej. Umieją je nazwać, porównać swoją okolicę z innymi miejscami, powiedzieć co im się podoba, a co nie odpowiada. Zajęcia pozwalają im rozwinąć swoją wiedze w danej dziedzinie życia społecznego.- Przedszkolaki inspirują też młodych architektów prowadzących z nimi zajęcia. Z Programu bezpośrednio korzystają więc nie tylko dzieci ale także prowadzący, przedszkola a także rodzice.
Jak przyznaje Aleksandra Chrzanowska edukacja architektoniczna nie skończy się na przedszkolach. - Wiosną planujemy nabór do pierwszej, ogólnopolskiej edycji w klasach 1-3 szkoły podstawowej, a od początku roku zespół autorów pracuję nad scenariuszami zajęć dla klas 4-6 oraz 7-8. W dalszej perspektywie jednak myślimy również o licealistach i młodych dorosłych - mówi.
RadioZET.pl/KM
Oceń artykuł