Zamknij

"Archi-przygody" - jak mówić o architekturze i miejskiej przestrzeni? Trwa rejestracja!

Redakcja
17.01.2018 07:35

Dbałość o architektoniczną spójność to bolączka wielu polskich miast. Choć w kraju nad Wisłą już mało kogo dziwi niefunkcjonalny dworzec, parking zamiast zielonego skwerku czy szeroko pojęte zjawisko tzw. pastelozy, nie oznacza to, że jesteśmy skazani na przestrzenny chaos. Dobre nawyki nie biorą się znikąd i warto je wyrabiać już od najmłodszych lat. Jest na to szansa. 9 stycznia ruszył nabór do drugiej edycja Programu „Archi-przygody” organizowanego przez Narodowe Centrum Kultury. 

"Archi-przygody" - jak mówić o architekturze i miejskiej przestrzeni? Trwa rejestracja!
fot. Piotr Litwic

- Program Archi-przygody to ogólnopolski program edukacji architektonicznej Narodowego Centrum Kultury skierowany do dzieci i młodzieży. Zajęcia składają się z 10 scenariuszy, a same warsztaty prowadzone są przez nauczycieli i studentów lub absolwentów architektury. Na zrealizowanie założeń Programu przedszkola mają 3 miesiące, w ciągu których same ustalają harmonogram zajęć – wyjaśnia Aleksandra Chrzanowska, pomysłodawczyni projektu.

Rekrutacja ma charakter dwuetapowy. Rejestracja przedszkoli trwa do niedzieli 21 stycznia.  Natomiast 22 stycznia do współpracy zostaną zaproszeni studenci i absolwenci architektury oraz innych wydziałów sztuk projektowych.

Jak przekonuje Aleksandra Chrzanowska, pierwsza edycja programu okazała się sukcesem. Z badań ewaluacyjnych wynika, że - 63% ankietowanych zauważyło zmianę w sposobie zabawy dzieci, 59% nauczycieli przyznało się, że scenariusze zainspirowały ich do innych zajęć o podobnej tematyce, a 41% przedszkoli zadeklarowało zmiany programowe pod wpływem Archi-przygód. -

- Planujemy tworzenie kolejnych scenariuszy, a także rozbudowę szkoleń dla osób biorących udział w programie – mówi koordynatorka.

archi2
fot. Piotr Litwic

Zajęcia skupiają się na roli architektury w życiu codziennym oraz aspektach związanych z zagospodarowaniem przestrzeni publicznej. - Obejmują warsztaty dotyczące skali i proporcji, połączenia zieleni z architekturą, czy zagadnienia skupiające się wokół funkcji miasta i odbioru najbliższej okolicy - wymienia.  - Na początku każdego spotkania dzieci wprowadzane są w temat przez spacery badawcze, zdjęcia czy bezpośredni kontakt z mapą lub materiałami budowlanymi. Następnie aktywnie wykorzystują zdobytą wiedzę wykonują makiety, tworzą konstrukcję, planują „przedszkola marzeń” – relacjonuje proces. Ekspertka podkreśla, że dzieci uczą się także pracy w grupach i sztuki negocjacji.

Konkluzje płynące z programu? Najmłodsi widzą wiele problemów w polskiej przestrzeni publicznej. Umieją je nazwać, porównać swoją okolicę z innymi miejscami, powiedzieć co im się podoba, a co nie odpowiada. Zajęcia pozwalają im rozwinąć swoją wiedze w danej dziedzinie życia społecznego.- Przedszkolaki inspirują też młodych architektów prowadzących z nimi zajęcia. Z Programu bezpośrednio korzystają więc nie tylko dzieci ale także prowadzący, przedszkola a także rodzice. 

Jak przyznaje Aleksandra Chrzanowska edukacja architektoniczna nie skończy się na przedszkolach. - Wiosną planujemy nabór do pierwszej, ogólnopolskiej edycji w klasach 1-3 szkoły podstawowej, a od początku roku zespół autorów pracuję nad scenariuszami zajęć dla klas 4-6 oraz 7-8. W dalszej perspektywie jednak myślimy również o licealistach i młodych dorosłych - mówi.

RadioZET.pl/KM