Prezenty praktyczne i… z promocji. Polacy na świątecznych zakupach

Redakcja
19.12.2018 10:54
Prezenty praktyczne i… z promocji. Polacy na świątecznych zakupach
fot. Shutterstock

W trzech na cztery spośród polskich rodzin Święty Mikołaj przyniesie prezenty wszystkim domownikom, około 7% Polaków nie dostanie nic. W niemal co piątym domu zostaną obdarowane tylko dzieci. Sprawdzamy świąteczne wydatki Polaków.

Chcesz wiedzieć wszystko pierwszy? Dołącz do grupy Newsy Radia ZET na Facebooku

Na prezenty wydamy też więcej niż rok temu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie BIG InfoMonitora.

Na upominek dla dziecka przeznaczymy średnio 170 zł, dla osoby dorosłej – 130 zł. Rok temu prezenty dla dzieci kosztowały nas przeciętnie 155 zł, a dla dorosłych 120 zł.

W niemal co trzeciej rodzinie ustala się wcześniej cenowe widełki, w jakich chcemy się zmieścić, kupując prezenty. Ale z roku na rok osób, które przekraczają planowane kwoty, jest więcej. Już 27% z nas twierdzi, że nie mieści się w wyznaczonych ramach finansowych. Rok temu było to 24%.

PRZECZYTAJ TEŻ: Niebezpieczna zabawka w świątecznych paczkach!

Gdzie kupujemy prezenty?

Świąteczne podarunki najczęściej kupujemy w sklepach stacjonarnych, choć wśród młodych ludzi coraz popularniejsze są zakupy w internecie. Osoby do 35. roku życia częściej też kupują upominki na ostatnią chwilę.

Zobacz także

Ponad 2/3 z nas deklaruje, że chętnie korzysta ze świątecznych ofert specjalnych i promocji.

Co kupujemy pod choinkę?

Większość z nas dostanie prezent praktyczny. Dla około 65% z nas jest to główne kryterium podczas świątecznych zakupów. Ponad połowa chce, aby gwiazdkowy podarunek był dla obdarowanych zaskoczeniem i miłą niespodzianką.

Zobacz także

Zwyczaje i tradycja – jak Polacy spędzają święta?

Jeśli chodzi o wigilijne potrawy, Polacy stawiają na tradycję.  Większość z nas samodzielnie przygotuje dania na świąteczny stół, bo – jak wynika z badań – traktujemy to jako część celebracji, która sprawia nam przyjemność i pozwala uniknąć dodatkowych kosztów.

Dania gotowe kupuje co czwarty z nas, w dużych miastach – co trzeci. Najczęściej są to pierogi i uszka oraz gotowe mięsa i wędliny. Po pomoc firm cateringowych sięgnie w Wigilię jedynie 3% ankietowanych, a 2% zamówi wszystko.

Zobacz także

Mimo że coraz częściej Polacy podkreślają „komercyjny” charakter świąt, lubimy je obchodzić. Więcej niż ¾ z nas ceni sobie świąteczną atmosferę, dla niemal połowy Boże Narodzenie jest przeżyciem duchowym i religijnym. Do kościoła wybierze się co piąta osoba. Przy czym aż 29% Polaków przyznaje, że święta obchodzi wyłącznie dlatego, że tak nakazuje tradycja.

Co cenimy w świętach?

Dla Polaków Boże Narodzenie to przede wszystkim okazja do spotkania z rodziną – uważa tak ponad 80% badanych. Większość z nas chce świętować w domu, a wyjazd w tym czasie deklaruje mniej niż jeden na stu badanych.

Boże Narodzenie budzi większy entuzjazm wśród kobiet, które bardziej cenią ich rodzinny charakter i atmosferę.

Jeśli chodzi o wartości religijne, są one cenne przede wszystkim dla osób po 60. roku życia, mieszkańców wsi i południowej Polski. Najmniej cenią je mieszkańcy północnego zachodu kraju i środowiska miejskie.

PRZECZYTAJ TEŻ: Covery „Last Christmas”, które musisz znać przed Świętami!

Badanie "Zwyczaje i wydatki świąteczne Polaków" przeprowadził Instytut ARC Rynek i Opinia na zlecenie BIG InfoMonitor. Zrealizowano je w drugiej połowie listopada 2018 na próbie 1004 Polaków w wieku 25-65 lat, metodą CAWI.

RadioZET.pl/PAP/JŚ