Tak IKEA pozyskuje swoich klientów. Wystarczył jeden zabieg!

Redakcja
03.02.2018 20:00
Tak IKEA pozyskuje swoich klientów. Wystarczył jeden zabieg!
fot. Pixabay

Dlaczego tak chętnie korzystamy z usług danego sklepu bądź marki? Zdaniem wielu naukowców wyżej cenimy rzeczy, do których przyłożyliśmy rękę. W przypadku popularnej szwedzkiej firmy meblarskiej to tzw. efekt IKEA.

Zagłosuj

Czy jesteś klientem sklepów IKEA?

Liczba głosów:

Dan Ariely to znany badacz, który na co dzień zajmuje się badaniem tego niezwykłego zjawiska. Jego zdaniem subiektywna wartość danego przedmiotu zależy na przykład od naszego zaangażowania w proces jego tworzenia. 

To bardzo proste! Osoba, która uczestniczy w danym projekcie od początku do końca, ma większe poczucie współtworzenia. Tak też jest w przypadku mebli nabytych w sklepach IKEA. Kupując mebel, który trzeba samodzielnie złożyć, czujemy się także jego współtwórcami.

Efekt IKEA

- Wykonana przez nas praca i wkładany wysiłek wystarczą, aby ludzie zaczęli zawyżać wartość przedmiotów, które stworzyli – tłumaczy Micheal Norton z Harvard Business School. Pomysł oddania klientom samodzielnego skręcania mebli okazał się więc kapitalnym zabiegiem marketingowym. 

Zobacz także

Efekt IKEA został zidentyfikowany i nazwany przez Michaela I. Nortona z Harvard Business School, Daniela Mochona z Yale i Dana Ariely'ego z Duke'a. Opisali go w następujący sposób: ''Sama praca może być wystarczająca do tego, aby wzbudzić większe upodobanie do owoców swojej pracy. Nawet skonstruowanie znormalizowanego biura, uciążliwego, samotnego zadania, może doprowadzić ludzi do przeceniania ich dzieł".

RadioZET.pl/Onet/DG