Mrówki kanibale w Polsce. Żyją w postsowieckim bunkrze nuklearnym

05.11.2019 11:59
Mrówki
fot. Shutterstock

Naukowcy z Polskiej Akademii Nauk odkryli unikalną kolonię mrówek leśnych uwięzionych w starym bunkrze na broń jądrową w Polsce. Mrówki żywią się ciałami swoich towarzyszy.

Chcesz wiedzieć wszystko pierwszy? Dołącz do grupy Newsy Radia ZET na Facebooku

Mrówki kanibale odkryto w postsowieckim nuklearnym bunkrze w Templewie w Lubuskiem. Dokonał tego zespół naukowców pod przewodnictwem profesora Wojciecha Czechowskiego z Polskiej Akademii Nauk. Przełomowe odkrycie zostało opisane na łamach pisma naukowego „Journal of Hymenoptera Research”.

Mrówki kanibale w postsowieckim bunkrze

Mrówki kanibale z Polski zainteresowały media na Wyspach Brytyjskich. Jak podaje Sky News, główne gniazdo mrówek zostało zbudowane w pionowej rurze wentylacyjnej bunkra służącego do przechowywania broni nuklearnej w czasach sowieckich.

Co roku duża liczba mrówek spadała z rury i nie mogła wrócić do głównej kolonii. Naukowcy odkryli, że liczba mrówek nie zmniejszała się mimo braku odpowiedniej temperatury, światła oraz naturalnych źródeł pożywienia. Badania szczątków owadów wykazały, że mrówki zjadały zwłoki swoich towarzyszek.

„Zwłoki służyły jako niewyczerpane źródło pożywienia, które zasadniczo pozwoliło przetrwać mrówkom uwięzionym w wyjątkowo niekorzystnych warunkach” – wyjaśniają autorzy naukowej publikacji.