Thiomargarita magnifica
  • EN_01528971_2023
  • EN_01528971_2028
  • 6 Zobacz
fot. PIERRE-YVES PASCAL/AFP/East News

Największa bakteria świata thiomargarita magnifica została opisana przez naukowców. Osiąga ona nawet 2 cm i widać ją gołym okiem. Badaczy zainteresowała szczególnie jedna cecha, która może odpowiadać za gigantyczne w świecie mikroorganizmów rozmiary tej bakterii.

Thiomargarita magnifica to największa bakteria na świecie. Można ją zobaczyć gołym okiem - kształtem i rozmiarem przypomina ludzką rzęsę.

W czasopiśmie Science ukazał się artykuł o tej nowoodkrytej bakterii, którą naukowcy zaobserwowali wśród namorzynów porastających bogate w siarkę bagna archipelagu Gwadelupa, czyli należącej do Francji części Karaibów. Chociaż bakterię pierwszy raz zauważono w 2009 roku, dopiero teraz została opisana.

Thiomargarita magnifica największą bakterią na świecie

Średnia wielkości jaką osiągają te mikroorganizmy to 10 tysięcy mikrometrów, co równa się centymetrowi. Niektóre Thiomagarita magnifica osiągają jednak dwa razy większy rozmiar. - Aby zrozumieć, jak gigantyczne są one w świecie bakterii, wyobraźmy sobie człowieka, który jest tak wysoki jak Mount Everest - powiedział w rozmowie z CNN biolog morski Jean-Marie Volland z ośrodka badawczego California's Laboratory for Research in Complex Systems.

W przeciwieństwie do większości bakterii, których materiał genetyczny swobodnie unosi się w pojedynczej komórce, DNA komórki T. magnifica znajduje się w małych, otoczonych błoną workach, które naukowcy nazwali od francuskiego słowa pépin, czyli małych nasion wewnątrz owoców.

- To było bardzo interesujące odkrycie, które rodzi wiele nowych pytań. (...) Jest to cecha bardziej złożonych komórek, które są w naszych ciałach lub w organizmach zwierzęcych i ludzkich - powiedział Volland. - Chcemy zrozumieć, czym są te pepiny i co dokładnie robią, i czy na przykład odegrały rolę w ewolucji tych bakterii, pozwalając im osiągnąć tak gigantyczny rozmiar – dodał naukowiec.

Badacze nie wykluczają, że na Ziemi mogą żyć jeszcze większe bakterie, które nie zostały do tej pory odkryte. - Zawsze uderza mnie, jak mało wiemy o świecie drobnoustrojów i o tym, ile ich jest - powiedziała w rozmowie z CNN Tanja Woyke z Lawrence Berkeley National Laboratory w Kalifornii. Dodała, że świat drobnoustrojów jest nadal wielką niewiadomą.

RadioZET.pl/CNN