W Ziemię uderzył międzygwiezdny obiekt. Wiadomo, gdzie może się znajdować

05.08.2022 18:31
meteor spoza układu słonecznego
fot. Shutterstock

Naukowcy są bardzo blisko sensacyjnego odkrycia. Wszystko wskazuje na to, że skała nazwana CNEOS 08.01.2014, która w 2014 roku wpadła do oceanu w pobliżu Papui-Nowej Gwinei, to obiekt pochodzący spoza Układu Słonecznego. Możliwe, że wkrótce rozpoczną się poszukiwania międzygwiezdnego przybysza.

Meteoryt, który 8 stycznia 2014 roku spadł na Ziemię, niemal na pewno jest obiektem pochodzącym spoza Układu Słonecznego - uważają naukowcy. Kosmiczna skała wpadła do oceanu w okolicach Papui-Nowej Gwinei. Jeśli te przypuszczenia się potwierdzą, będzie to sensacyjne odkrycie.

Astronomowie poznali jak dotąd jedynie dwa obiekty, które przybyły do naszego Układu z zewnątrz - to Oumuamua oraz Borisov. Nowe badania wskazują na to, że meteoryt mający około 0,5 m szerokości może być trzecim tego typu obiektem i pierwszym, który znalazł się na Ziemi.

W Ziemię uderzył międzygwiezdny obiekt

W kwietniu 2022 roku przypuszczenia naukowców potwierdził John Shaw, zastępca dowódcy Sił Kosmicznych Stanów Zjednoczonych. - Doktor Joel Mozer dokonał przeglądu analizy dodatkowych danych związanych z tym odkryciem dostępnych dla Departamentu Obrony. Doktor Mozer potwierdził, że szacunkowa prędkość podana przez NASA jest wystarczająco dokładna, aby wskazywać na trajektorię międzygwiezdną - przekazał.

Amir Siraj i profesor Harvardu Avi Loeb uważają, że należy teraz rozpocząć wielką, oceaniczną ekspedycją w poszukiwaniu CNEOS 08.01.2014. Pewne jest jednak to, że będzie to niezwykle trudne, a być może niewykonalne zadanie.

Naukowcy twierdzą, że dowodem na pozasłoneczne pochodzenie meteorytu jest trajektoria obiektu oraz wysoka prędkość heliocentryczna.  - Możliwość zdobycia pierwszego fragmentu materiału międzygwiezdnego jest na tyle ekscytująca, że postanowiliśmy sprawdzić to bardzo dokładnie i porozmawiać ze wszystkimi światowymi ekspertami od ekspedycji oceanicznych w celu odzyskania meteorytów - uważa Siraj.

- Biorąc pod uwagę, jak rzadkie są meteory międzygwiezdne, meteory pozagalaktyczne będą jeszcze rzadsze. Nie znajdziemy jednak niczego, jeśli sami nie będziemy szukać. Równie dobrze możemy jako naukowcy wziąć na siebie zadanie zbudowania sieci tak rozległej, jak sieć czujników rządu USA, i wykorzystać ją do celów naukowych oraz w pełni wykorzystać atmosferę - dodaje naukowiec.

RadioZET.pl/ Science Alert