"Guardian": wyciek danych z Facebooka miał wpływ na wybory w Polsce?

Redakcja
20.03.2018 13:19
"Guardian": wyciek danych z Facebooka miał wpływ na wybory w Polsce?
fot. East News

Facebook zawiesił współpracę z firmą Cambridge Analytica po tym, jak wyciekły informacje na temat wykorzystywani przez nią danych milionów internautów. "The Guardian" pisze, że działalność Cambridge Analytica mogła mieć także swoją rolę w ostatnich wyborach prezydenckich w Polsce. 

Dziennikarze "New York Timesa" i "Observera" ujawnili, że firma Cambridge Analytica wykorzystała dane 50 milionów użytkowników Facebooka w czasie kampanii wyborczej prezydenta USA Donalda Trumpa. Te rewelacje po raz kolejny obudziły debatę na temat algorytmów w mediach społecznościowych i ich wpływie i manipulacji na preferencje wyborcze, a ostatecznie na wyniki głosowań. 

Amerykańskie i brytyjskie dzienniki opisują proces tworzenia reklam i zagrożeń związanych z manipulacją. Na podstawie treści, które udostępniają, publikują, "lubią" aktywni użytkownicy można w łatwy sposób poznać ich poglądy i wizje świata, jaką wyznają. Wychodziło na to, że akceptując jakiś regulamin i przetwarzanie danych osobowych użytkownicy pozwalali na kierowanie na ich profile, "ściany" reklamy wyborcze. 

Firma analityczna, która współpracowała z zespołem wyborczym Donalda Trumpa i ze zwolennikami Brexitu. Wykorzystując dane milionów użytkowników stworzyła ona mechanizm przewidywania preferencji wyborczych.

W artykule "The Guardian" można przeczytać, że Facebook był "nieodzownym" narzędziem w kampanii prezydenckiej Andrzeja Dudy w 2015 roku. Dziennikarze "Guardiana" twierdzą, że "zarówno język, jak i twierdzenia zawarte w opisie, są bardzo podobne do tych używanych przez takie podmioty jak Cambridge Analytica". 

RadioZET.pl/The Guardian, Onet/KM