Rejestrujesz się w przychodni przez telefon i płacisz? Sąd uznał, że to nieuczciwe

Redakcja
17.10.2017 11:03
NFZ
fot. East News

Dodatkowe opłaty za połączenie z telefoniczną rejestracją w przychodni z kontraktem Narodowego Funduszu Zdrowia narusza prawa pacjentów. To decyzja Naczelnego Sądu Administracyjnego, który poparł w tym działania rzecznika praw pacjenta. Chodzi o jedną z wielkopolskich placówek, która miała podpisany kontrakt i pobierała dodatkowe pieniądze za telefoniczną rejestrację pacjentów. Co jednak ten wyrok oznacza dla innych przychodni, które stosują takie same praktyki?

To, że powinny one z nich zrezygnować zawczasu, zanim zajmie się nimi sąd. A uruchamianie telefonicznej infolinii - zaczynającej się od numeru 0 700 - to praktyka dość . I to nie tylko w komercyjnej służbie zdrowia, ale także państwowej.

Pacjent dzwoni pod ten numer, często czeka przecież długo na połączenie z rejestratorką, a za każdą minutę płaci drożej niż za połączenie ze zwykłym numerem stacjonarnym. W efekcie rachunek - zwłaszcza, gdy musi zadzwonić kilka razy - może być bardzo wysoki.

Orzeczenie NSA może wymusić na placówkach konieczność uruchomienia dla pacjentów zwykłych numerów stacjonarnych.
Sprawą wspomnianej wielkopolskiej placówki poza rzecznikiem praw pacjenta zajmował się wcześniej wojewódzki sąd administracyjny. Uznał, że taka praktyka narusza zasadę równego dostępu obywateli do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

RadioZET.pl/JoK/MP