Słuchaj
Mateusz Ptaszyński, Marcin Sońta
Michał Korościel
Damian Michałowski, Ewelina Pacyna
Redakcja Radia ZET
Sprawdź co graliśmy

Teraz gramy

Opóźniony pociąg? Dostaniesz rekompensatę. Pod warunkiem, że…

19.12.2018 08:41
xxx wiadomosci

Zwrot nawet połowy ceny biletu obiecuje PKP Intercity, jeśli pociąg będzie opóźniony. Jak przypomina, zasady dotyczą pociągów dalekobieżnych i wynikają z unijnego rozporządzenia. Zwrot będzie jednak możliwy tylko w określonych przypadkach.

Opóźniony pociąg? Dostaniesz rekompensatę. Pod warunkiem, że… fot. Shutterstock

Chcesz wiedzieć wszystko pierwszy? Dołącz do grupy Newsy Radia ZET na Facebooku

Jeśli opóźnienie pociągu wyniesie od 60 do 119 minut, pasażer ma prawo do odszkodowania w wysokości ¼ ceny biletu. W przypadku co najmniej dwugodzinnego można żądać zwrotu połowy ceny biletu.

To minimalne kwoty rekompensaty, które reguluje unijne rozporządzenie.

Ale przepisy obowiązują w Polsce tylko w niektórych przypadkach. Dotyczą pociągów dalekobieżnych kategorii Express InterCity Premium (EIP), Express InterCity (EIC), InterCity (IC), Twoje Linie Kolejowe (TLK), interREGIO (IR) oraz wszystkich międzynarodowych pociągów w przejazdach pomiędzy krajami UE.

Nie dotyczą przewoźników samorządowych, takich jak Koleje Mazowieckie, Dolnośląskie, Śląskie, Małopolskie, Wielkopolskie, Arriva RP, Łódzka Kolej Aglomeracyjna, Szybka Kolej Miejska w Warszawie, PKP SKM w Trójmieście, pociągi REGIO Przewozów Regionalnych i Warszawska Kolej Dojazdowa.

Jak ubiegać się o zwrot pieniędzy od PKP Intercity?

Żeby dostać zwrot, trzeba złożyć reklamację.

Wnioski przyjmują pracownicy PKP w wyznaczonych do tego kasach na największych dworcach w kraju. Reklamację można złożyć też na poczcie lub za pomocą formularza na stronie intercity.pl.

We wniosku należy podać swoje dane osobowe, dołączyć bilet i opis zdarzenia.

Reklamacja może dotyczyć każdej sytuacji, którą pasażer uzna za niewypełnienie umowy przewozu czy obowiązków przewoźnika. Do opisu sytuacji warto wówczas dodać informację o poniesionych stratach.

Wnioski rozpatrywane są indywidualnie, w terminie do 30 dni. Jak podaje PKP Intercity, odszkodowanie przyznawane jest w postaci bonu. Na pisemny wniosek pasażera może być wypłacone w formie pieniężnej.

Informacje na temat reklamacji można znaleźć na stronach internetowych przewoźników i Urzędu Transportu Kolejowego.

RadioZET.pl/PAP/JŚ

Oceń