Prawie 80 proc. polskich uczniów deklaruje się jako patrioci

Redakcja
06.06.2018 13:32
Szkoła
fot. Archiwum Radia ZET

Blisko 80 proc. uczniów polskich szkół czuje się patriotami, ale jako wzory do naśladowania wymienia zwykle osoby nieżyjące - wynika z badań ankietowych przeprowadzonych w ramach projektu edukacyjnego kampanii "BohaterON – włącz historię!" i Instytutu Pamięci Narodowej.

- Wyniki tych badań pokazują, że młodzi ludzie bardzo chętnie uczą się historii. Czują się patriotami i uczą się tego w szkole, wskazując główną rolę nauczyciela w tym procesie - powiedziała PAP przewodnicząca komitetu organizacyjnego "BohaterON – włącz historię!" Agnieszka Łesiuk - Krajewska.

Celem badań przeprowadzonych w ponad 160 szkołach było sprawdzenie stopnia identyfikacji uczniów z narodem, postrzegania przez nich patriotyzmu oraz zainteresowania lekcjami historii. Wzięło w nich udział ponad 10 tys. osób w wieku 12-19 lat. Wyniki zaprezentowano podczas środowego briefingu prasowego w Centrum Edukacyjnym IPN im. Janusza Kurtyki "Przystanek Historia".

Podkreśliła, że uczniowie - pytani, co sądzą o nauczaniu historii - przyznali, że lubią ją bardzo (40 proc.) lub umiarkowanie (45 proc.); jedynie 15 proc. nie wykazuje żadnego zainteresowania tą dziedziną.

- Co ciekawe, co trzeci uczeń wskazuje rolę nauczyciela i jego pasji w tym, czy interesuje się tym przedmiotem - zaznaczyła Łesiuk - Krajewska.

Dla większości ankietowanych wciąż podstawowym źródłem zdobywania wiedzy jest podręcznik, ale młodzież szuka również alternatywnych źródeł, m.in. filmów.

- Co dla nas ciekawe, tylko ok. 500 uczniów wskazało jako źródło nauki relacje rodzinne lub świadków historii, czy udział w grupach rekonstrukcyjnych. Dla nas jest to bardzo ważna informacja, aby pokazać im i ich nauczycielom, że takie narzędzia są też bardzo wartościowe. Ankiety pokazują, że jeśli nauczyciel korzysta w bardziej kreatywnych metod, to potrafi wciągnąć w tę naukę nawet niezainteresowanych uczniów - powiedziała Łesiuk - Krajewska.

RadioZET.pl/pap/maal

Zobacz też: