Zamknij

Konferencja szefa MEiN. Czarnek o powrocie do szkół po pandemii

07.07.2021 14:40
Przemysław Czarnek
fot. Zbyszek Kaczmarek/REPORTER

Przemysław Czarnek przedstawił szczegóły Narodowego Programu Wsparcia Uczniów po Pandemii. W jego zakres mają wchodzić m.in. zajęcia wspomagające dla uczniów oraz wsparcie psychologiczno-pedagogiczne dla uczniów i nauczycieli. Minister edukacji i nauki zaapelował także do związków zawodowych, aby podjęły rozmowy ws. wypracowania konsensusu dot. kształtu zmian związanych ze statusem prawnym nauczycieli. 

Przemysław Czarnek wystąpił na środowej konferencji prasowej, podczas której zaprezentował najważniejsze elementy Narodowego Programu Wsparcia Uczniów po Pandemii. Szef MEiN przekazał, że wartość całego projektu wynosi 244 mln zł. "Jeśli trzeba będzie, będziemy te środki zwiększać. Wszystko będzie zależało od tego, jakie będzie ostatecznie zainteresowanie nauczycieli, dyrektorów, samorządów i samych dzieci" - podkreślił.

Konferencja szefa MEiN. Czarnek o powrocie do szkół po pandemii

Czarnek wskazał na jeden z etapów programu "WF z AWF" - "Aktywny powrót dzieci do szkoły", czyli szkolenia dla nauczycieli. Drugim etapem są "Sport kluby", czyli sportowe zajęcia dodatkowe dla uczniów.

Szef MEiN poinformował, że na zajęcia wspomagające dla uczniów resort przeznaczył 187 mln zł. - Są to zajęcia, które są na zasadzie dobrowolności, przeprowadzone dla uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej i uczniów szkół ponadpodstawowych w wymiarze 10 godzin dodatkowych dla każdej klasy - zaznaczył. - Zajęcia odbywały się od czerwca i będą odbywać się także od września. Jeśli będzie taka potrzeba i zainteresowanie ze strony szkół, środki przeznaczone na ten cel wystarczą na następne godziny - podkreślił.

Kolejnymi komponentami programu ma być wsparcie psychologiczno-pedagogiczne dla uczniów i nauczycieli, polegającymi m.in. "na diagnozie problemów uczniów, doradztwie psychologiczno-pedagogicznym, w tym interwencyjnym oraz na szkoleniach nauczycieli, szkolnych pedagogów, uczniów i rodziców", a także wprowadzenie badań związanych z krótkowzrocznością u dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Pilotażowy program w tym zakresie "Dobrze widzieć" zrealizuje Uniwersytet Medyczny w Lublinie.

Czarnek: szkoda, że związki zawodowe nie chcą rozmawiać

Czarnek odpowiadał też na pytania o planowaną reformę oświaty, wskazał, że projekt ustawy, który "daje kuratorom narzędzia do realnego nadzoru pedagogicznego", obecnie jest konsultowany i będzie procedowany w Sejmie, a termin jego uchwalenia zależy od prac legislacyjnych. Mówiąc o zmianach związanych ze statusem prawnym nauczycieli, wskazał, że ta kwestia musi być wypracowana "w konsensusie i dialogu ze związkami nauczycielskimi i samorządowcami".

- Ja słyszę raz po raz od związków zawodowych, że nie chcą rozmawiać. Apeluję do związków zawodowych: są od tego, żeby reprezentować nauczycieli. My chcemy rozmawiać, mamy konkretne projekty […], tylko żeby rozmawiać, musi być wola również z drugiej strony. Jeśli nie, to będziemy reformować bez związków zawodowych, ale szkoda, bo chcemy wszystko w konsensusie i w rozmowach wypracować - powiedział.

"Rozmowy nie są łatwe, natomiast chcemy zdecydowanie uatrakcyjnić zawód nauczyciela, tego chcą nauczyciele. Dziwię się, że niektóre związki zawodowe zawieszają swój udział w rozmowach, odstępują od rozmów. Nie wiem, dlaczego" - dodał.

Konferencja ministra edukacji na żywo. Przemysław Czarnek o powrocie do szkół po pandemii

RadioZET.pl