Konfederacja znowu wygrała proces z TVP. Telewizja musi przeprosić

09.10.2019 13:54
Konfederacja znowu wygrała proces z TVP. Telewizja musi przeprosić
fot. JACEK DOMINSKI/REPORTER

Konfederacja – Wolność i Niepodległość cieszy się kolejnym zwycięską batalią w sądzie. Partia kolejny raz wygrała proces w trybie wyborczym z „Wiadomościami” TVP. Decyzją sądu telewizja publiczna nie może „rozpowszechniać nieprawdziwych informacji”. Musi również zamieścić sprostowanie i przeprosić Konfederację. W planach jest odwołanie od tej decyzji.

Chcesz wiedzieć wszystko pierwszy? Dołącz do grupy Newsy Radia ZET na Facebooku

O wtorkowym postanowieniu sądu poinformował na Twitterze szef koła Konfederacji w Sejmie poseł Jakub Kulesza.

Kolejny proces wygrany

Sąd Okręgowy w Warszawie zakazał TVP rozpowszechniania nieprawdziwych informacji, jakoby spośród sondaży przeprowadzonych w podobnym okresie, co sondaż poparcia dla partii politycznych przeprowadzony dla „Super Ekspressu”, żaden nie dawał Konfederacji szans na wejście do Sejmu. Chodzi o informacje, które były rozpowszechniane w ubiegły czwartek w „Wiadomościach”.

Zobacz także

Sprostowanie ma się dokonać w formie standardowego materiału „Wiadomości”, opatrzonego tytułem „Przepraszamy za podanie nieprawdziwych informacji na temat sondażowych wyników Konfederacji”, przy czym ma to być pierwszy materiał w „Wiadomościach”.

Sąd zaznaczył w postanowieniu, że oprócz przeprosin powinna zostać opublikowana lista pominiętych wyników Konfederacji z sześciu sondaży, w których Konfederacja uzyskała 5 i więcej procent poparcia.

Dyrektor TAI Jarosław Olechowski poinformował w środę, że będzie odwołanie od tego postanowienia. Jako komentarz Olechowski przytoczył swój wpis na Twitterze:

Kasta w natarciu. Warszawski sąd–  rozpatrujący pozew przeciwko TVP -odmówił przesłuchania autora materiału. Inny sąd nie przesłuchał świadków zgłoszonych przez @cezarygmyz bo nie stawili się na rozprawę. Ale i tak sędziowie nakazali sprostowanie. Sędziowie bawią się w polityków.

TVP cenzuruje sondaż

26 września w głównym wydaniu „Wiadomości” TVP zaprezentowano sondaż Instytutu Pollster dla „Super Expressu”, z którego wynikało, że PiS może liczyć na 45-procentowe poparcie wyborców, KO – na 26-procentowe, a PSL – na 7-procentowe. W programie nie pojawiła się informacja, że Konfederacja Wolność i Niepodległość może zdobyć 5 proc. i wejść do Sejmu. Partia pozwała TVP w trybie wyborczym i prawomocnie proces wygrała.

Zobacz także

„Wiadomości” opublikowały przeprosiny, jednak w formie, która zdaniem Konfederacji nie wykonywała orzeczenia sądu i dopuściły się manipulacji. Prowadząca „Wiadomości” Danuta Holecka zapowiedziała materiał z przeprosinami jako dotyczący „kuriozalnego” wyroku sądu. Na ekranie pojawiła się plansza z przeprosinami napisanymi małą czcionką, ich treść odczytał lektor. W dalszej części materiału kilkakrotnie zaznaczono, że wyrok sądu był „kuriozalny”.

Zobacz także

Jeden z liderów Ruchu Narodowego i radca prawny Michał Wawer zapowiedział pod koniec ubiegłego tygodnia, że ponieważ to, co pokazały w „Wiadomości” TVP, nie było przeprosinami „w rozumieniu polskiego prawa i z całą pewnością nie były to przeprosiny zgodne z orzeczeniem Sądu Okręgowego w Warszawie”, zostaną podjęte kolejne kroki prawne.

Zapowiedział, że złożony zostanie „w sądzie wniosek o wszczęcie postępowania egzekucyjnego zmierzającego do tego, aby przeprosiny zostały opublikowane ponownie, tym razem w zgodnej z wyrokiem, nieopatrzonej kłamstwami, manipulacjami i autorskimi komentarzami redaktorów Telewizji Polskiej formie”.

Również wtedy zapowiedział pozew trybie wyborczym tak, „aby wszyscy wyborcy oglądający TVP, [...] jeszcze dwukrotnie usłyszeli przeprosiny TVP dla Konfederacji”.

 

RadioZET.pl/PAP