Zamknij

Pełna mobilizacja elektoratu Lewicy, wyborcy PiS mogą w części zostać w domach

30.09.2019 11:35
Mobilizacja elektoratów w kampanii wyborczej
fot. PAP

100 proc. wyborców Lewicy jest zdeterminowanych, by głosować na swoją partię, ale np.wyborcy PiS tylko w 64 proc. wybierają się na październikowe głosowanie. Najsłabiej sytuacja z mobilizacją do oddania głosu na swoją partię wygląda w elektoracie PSL i Kukiz'15 – wynika z sondażu IBRiS dla „Rzeczpospolitej”. 

Ocena kampanii wyborczej zwolenników poszczególnych ugrupowań, a także poparcie dla nich nie zawsze idzie w parze z determinacją do samego uczestnictwa w głosowaniu. Pokazuje to ostatni sondaż IBRiS dla „Rzeczpospolitej”.

Partie mobilizują do udziału w wyborach

Wynika z niego, że jedyną formacją, która może w praktyce liczyć na pełną mobilizacją swoich wyborców, jest Lewica. 94 proc. badanych deklarujących poparcie dla sojuszu SLD, Wiosny i Razem na pewno chce oddać głos na ten komitet, a jedynie 6 proc. wybiera opcję „raczej zagłosuję”. Nieźle sytuacja wygląda także w przypadku zwolenników Koalicji Obywatelskiej. 89 proc. ankietowanych popierających KO jest bardzo lub raczej zdeterminowanych, aby oddać głos na tę listę. 

Zobacz także

Zmobilizowani do zagłosowania na poziomie 84 proc. są także potencjalni wyborcy Konfederacji. W przypadku Prawa i Sprawiedliwości to 64 proc. (39 na pewno, 25 raczej, a przy 36 proc. jest słabo, średni lub wcale niezmotywowanych), a najniższy współczynnik można dostrzec w przypadku elektoratu Koalicji Polskiej (PSL i Kukiz'15), z którego 57 proc. czuje się bardzo lub raczej zdeterminowanych do pójścia do urn, ale aż 43 proc. nie.

Czy kampanie poszczególnych partii zachęcają do głosowania?

Jednak kwestia potencjalnej mobilizacji wśród sympatyków poszczególnych ugrupowań nie pokrywa się ze wspomnianą na początku artykułu oceną skuteczności i efektywności kampanii każdego z nich. Pod tym względem w ocenach respondentów króluje PiS – aż 67 proc. z nich zostało w toku kampanii zachęconych do głosowania na partię Jarosława Kaczyńskiego.

Zobacz także

Drugie miejsce w tym zestawieniu zajmuje Lewica – aż 65 proc. osób, które deklarują oddanie na nią głosu, przyznaje, że zachęciła je do tego (mniej lub bardziej) właśnie kampania wyborcza. Jedynie 43 proc. wyborców KO może powiedzieć to samo (w tym zaledwie 9 proc. czuje się „bardzo” zachęconych do głosowania na największą partię opozycyjną, za to zniechęcone czuje się 26 proc.).

35 proc. elektoratu skrajnie prawicowej Konfederacji czuje się zachęconych przez kampanię wyborczą do oddania głosu na swoich „faworytów”, za to 18 proc. czuje się do niego zniechęconych. Najbardziej niekorzystnie ten trend przedstawia się w przypadku Koalicji Polskiej. Aż 65 proc. wyborców porozumienia ludowców i Kukiz'15 uważa, że kampania wyborcza ich do tego zniechęciła. Tylko 7 proc. jest nią raczej zachwyconych (średnio lub mało – 28 proc). 

RadioZET.pl/JC/rp.pl