Zamknij

Saudyjczycy i Węgrzy mają odkupić od Orlenu część Lotosu

09.01.2022 11:40

W najbliższym tygodniu PKN Orlen ogłosi, kto odkupi część aktywów Lotosu. Nie będzie to jedna firma, tylko dwie. Partnerem do zakupu części rafinerii w Gdańsku najprawdopodobniej zostanie saudyjski koncern Saudi Aramco. Stacje Lotosu odkupi za to węgierski MOL - dowiedziało się nieoficjalnie Radio ZET.

Daniel Obajtek przed siedzibą Lotosu
fot. KAROLINA MISZTAL/REPORTER/Daniel Obajtek przed siedzibą Lotosu

Konferencja prasowa, którą przygotowuje PKN Orlen, będzie najważniejszym wydarzeniem w spółce od wielu miesięcy. Fiasko połączenia Orlenu z Lotosem mogłoby zakończyć karierę prezesa Daniela Obajtka. Warunkiem podstawowym, jaki Komisja Europejska postawiła Orlenowi dając zgodę na fuzję, było znalezienie partnera, który przejmie 80 procent stacji Lotosu i 30 procent udziałów w rafinerii. Okazało się to niełatwe. 

Termin podania firmy chętnej do tego zakupu już dwa razy był przesuwany. Nad Obajtkiem zebrały się ciemne chmury. W PiS przestano spekulować, że prezes Orlenu może być kandydatem na nowego premiera. Wrogowie Obajtka, których nie brakuje w Zjednoczonej Prawicy, mówili wręcz o możliwości jego dymisji. Na obsadzenie stanowisk w koncernie miało mieć chrapkę między innymi środowisko premiera Mateusza Morawieckiego.

Firmy z Arabii Saudyjskiej i Węgier odkupią część aktywów Lotosu

Dla prezesa Obajtka znalezienie partnera do zakupu części Lotosu było więc być albo nie być. Według informacji nieoficjalnych, jesienią z PKN Orlen rozmawiały Saudi Aramco, kanadyjski Circle-K, węgierski MOL oraz polska firma Unimot zainteresowana odkupieniem tylko spółki Lotos Afalt. - Wszyscy oferenci na początku byli bardzo zainteresowani, później ich zapał zmalał. Ciężko było nawet powiedzieć, że trwała jakaś konkurencyjna walka. To raczej Orlen robił wszystko, żeby ktoś złożył ofertę - mówi osoba znająca kulisy negocjacji.

Ostatecznie, według informatorów Radia ZET, Orlen dogadał się z Saudi Aramco i MOL-em. Jak podkreślają nasi rozmówcy, najważniejsze oprócz ceny będzie to, jak długi zakaz odsprzedaży majątku Lotosu przez zagraniczne firmy wynegocjował PKN Orlen.

Saudi Aramco to największy na świecie koncern pod względem dziennej produkcji ropy naftowej. Węgierski MOL to największe przedsiębiorstwo naftowe i gazownicze w Europie Środkowej.

Do połączenia PKN Orlen z Lotosem ma dojść do połowy 2022 roku.

RadioZET.pl/oprac. AK