Pracownica Biedronki złamała klientowi nogę. 75-latek żądał zadośćuczynienia, ale... zmarł

17.04.2018 11:20

Pracownica Biedronki nieumyślnie spowodowała wypadek, wskutek którego 75-letni klient złamał kość udową. Mężczyzna zażądał zadośćuczynienia w wysokości 90 tys. zł, ale po trzech miesiącach zmarł. Śledztwo w sprawie umorzono, a co z rekompensatą finansową?

Sosnowiec fot. Policja

O tej głośnej w województwie śląskim sprawie pisze sosnowiecka „Gazeta Wyborcza”. Zdarzenie miało miejsce 12 stycznia bieżącego roku.

Wypadek podczas zakupów

75-letni mężczyzna poszedł na zakupy do jednego z dyskontów sieci Biedronka. Gdy zatrzymał się na dłużej przy stoisku z wędlinami i nachylił się, próbując włożyć do koszyka wybrane przez siebie produkty, wjechał w niego wózek wypełniony pustymi kartonami. Prowadziła go pracownica, która — zasłonięta przez wózek — nie widziała 75-latka. Mężczyzna upadł na ziemię i już się nie podniósł.

Na miejsce została wezwana policja. Pracownica „oświadczyła, że gdy chciała przestawić wózek ręczny na makulaturę, który był nią zapełniony, uderzyła przez nieuwagę jednego z klientów, który stracił równowagę, a następnie przewrócił się, w wyniku czego uskarżał się na ból w okolicy biodra i nie mógł wstać o własnych siłach” — tak brzmiała sporządzona przez funkcjonariuszy notatka (cytat za „GW”). Kobieta — jak wynikało z badania przeprowadzonego alkomatem — w momencie zajścia była trzeźwa.

Zabezpieczono także nagranie ze sklepowego monitoringu, na którym widać, jak wózek uderza w klienta, powodując jego upadek. Z materiału wideo wynika, że pracownica nie mogła widzieć poszkodowanego.

Żądanie zadośćuczynienia

75-latek trafił do szpitala, gdzie poddał się operacji. Niestety, nie wstał już ze szpitalnego łóżka. W międzyczasie reprezentujący go radca prawny wysłał do sieci Jeronimo Martins przedsądowe wezwanie do zapłaty zadośćuczynienia w wysokości 90 tys. zł. Na dobrowolną zapłatę dał czas do końca tygodnia, następnie zapowiedział pozew sądowy o odszkodowanie.

Jak tłumaczył prawnik, żądanie wynikało z faktu, że jego klient został uziemiony — ze względu na zamieszkiwanie w lokalu na czwartym piętrze budynku pozbawionego windy nie mógł samodzielnie opuścić mieszkania i zmuszony był korzystać z pomocy osób trzecich w najbardziej podstawowych kwestiach.

Jeronimo Martins w piśmie wysłanym do sosnowieckiej redakcji „Wyborczej” zapewniło z kolei, że „w chwili obecnej realizowane są standardowe procedury postępowania w takich przypadkach i kompleksowego wyjaśniania zdarzenia. Nasza firma jest ubezpieczona na wypadek wystąpienia tego typu zdarzeń”.

Śmierć i umorzenie śledztwa

Po trzech miesiącach od incydentu stan zdrowia mężczyzny gwałtownie się pogorszył, co doprowadziło do śmierci. Co więc z żądaniem pieniężnej rekompensaty? Jak powiedział dziennikarzom Mariusz Ścibich (wspomniany wyżej radca prawny), leży ono w tym momencie w gestii rodziny zmarłego, która zdecyduje o dalszych ewentualnych krokach prawnych. 

Z kolei Prokuratura Rejonowa w Sosnowcu — prowadzące czynności w tej sprawie — postawiła pracownicy sklepu zarzuty. Śledztwo zostało jednak umorzone z uwagi na nieumyślny charakter wypadku oraz niekaralność podejrzanej. Jak czytamy w gazecie, śledczy wyznaczyli kobiecie roczny okres próby.

RadioZET.pl/sosnowiec.wyborcza.pl/MP

Oceń