Oceń
Dostawca internetu, firma UPC, ma zapłacić prawie 33 miliony złotych kary za stosowanie niedozwolonych klauzul w umowach – orzekł 13 sierpnia Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
UPC, jak zaznacza prezes UOKiK Marek Niechciał, stosował w umowach klauzule niedozwolone. Dotyczyły np. podwyższenia abonamentu za kablówkę oraz zmiany istotnych warunków.
Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów docierały skargi na to, że UPC Polska jednostronnie wyłącza niektóre kanały i podwyższa abonament. W związku z tym, prezes UOKiK przeanalizował regulaminy i wzorce umowne i wydał decyzję, w której uznał klauzule stosowane przez UPC Polska za niedozwolone
Szef urzędu nakazał spółce UPC Polska poinformować klientów o decyzji i zwrócić opłaty za podwyżki abonamentu czy nieuzasadnione wezwanie technika.
- Przedsiębiorca powinien też przywrócić klientom usunięte kanały telewizyjne, jeżeli są one nadal dostępne w ofercie – informuje PAP
W uzasadnieniu Urząd uznał, że UPC przyznał sobie „prawo do dowolnej i jednostronnej zmiany kanałów lub mógł je usunąć w trakcie trwania umowy, co potwierdzają skargi konsumentów”.
Klienci usług wybierali UPC, po czym dostawca wyłączał im konkretne kanały. UPC zastrzegał, że wyłączenia kanałów nie są zmianą umowy. Niemniej UOKiK zdecydował, że nie zmienia się reguł w trakcie umowy na czas określony. UPC arbitralnie decydował też o wizycie technika montującego łącze do telewizji lub internetu. Obciążał konsumenta opłatą 50 zł. Konsument nie mógł zweryfikować potrzeby serwisu.
Kara za stosowanie klauzul niedozwolonych wyniosła 32, 858 mln zł. Decyzja nie jest prawomocna.
Pomoc dla konsumentów:
Tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka
E-mail: porady@dlakonsumentow.pl
Rzecznicy konsumentów – w Twoim mieście lub powiecie
Regionalne Ośrodki Konsumenckie: 22 299 60 90 - organizacja dlakonsumenta.pl
RadioZET.pl/PAP/UOKiK
RadioZET.pl/PAP
Oceń artykuł
