Będzie III linia metra oraz dwie nowe stacje I linii. Warszawa ogłasza przetarg

22.05.2019 18:36
Metro
fot. Arkadiusz Ziolek/East News

Wraca temat rozbudowy stołecznego metra. Tym razem jednak nie chodzi o II linię, ale o I, a konkretnie o dodatkowe dwie stacje, które miałyby powstać w środku trasy między Kabatami a Młocinami. Metro Warszawskie właśnie ogłosiło przetarg na tę inwestycję. 

O sprawie pisze portal transport-publiczny.pl. Z podawanych tam informacji wynika, że w ramach I linii metra, a więc na odcinku łączącym Kabaty z Młocinami, powstaną dwie dodatkowe stacje. Jedna z nich miałaby zostać ulokowana przy pl. Konstytucji (a więc pomiędzy stacjami Centrum i Politechnika), druga zaś na Muranowie (czyli między Ratusz Arsenał a Dworcem Gdańskim):

Metro
fot. metro.waw.pl

Stacja Pl. Konstytucji (A12) oraz system wejść i wyjść do niej miałyby się mieścić dokładnie wzdłuż ul. Marszałkowskiej między wspomnianym placem a ul. Wilczą, z kolei w przypadku stacji Muranów (A16) analogiczna konstrukcja mieściłaby się wzdłuż ul. Andersa, między ul. Anielewicza a Stawki:

Metro
fot. metro.waw.pl

Warszawa, a konkretnie Metro Warszawskie, ogłosiło przetarg na zrealizowanie tej inwestycji. Termin składania projektów mija 24 czerwca. „Do zadań wykonawców będzie należało także uzyskanie decyzji środowiskowych, wykonanie analizy wpływu budowy i stacji na otoczenie, uzyskanie decyzji lokalizacyjnej, decyzji o pozwoleniu na budowę oraz pełnienie nadzoru autorskiego. Na sporządzenie projektu i wszelkie formalności przeznaczono do 24 miesięcy, natomiast nadzór autorski nad realizacją prac ma być pełniony do końca 2026 r.” – czytamy na transport-publiczny.pl.

Powrót do koncepcji z 1989, obietnica Trzaskowskiego

Jest to koncepcja, która pojawiła się już w 1989r., ale ze względów oszczędnościowych zrezygnowano wówczas z budowy tych dwóch stacji. Powstała więc dość paradoksalna sytuacja, że np. odległość między stacją Świętokrzyska a Centrum jest trzy razy mniejsza niż między Ratusz Arsenał a Dworcem Gdańskim (pomiędzy którymi ma powstać stacja Muranów). Teraz te odległości mają się spłaszczyć, a – jak podkreślają pomysłodawcy – w żadnym stopniu nie wpłynie to negatywnie na częstotliwość kursowania taborów. 

Budowa tych stacji zawierała się w programie wyborczym prezydenta stolicy Rafała Trzaskowskiego. „Powstanie tych stacji wpisuje się w jego strategię dotyczącą poprawy jakości komunikacji miejskiej. W tym przypadku chodzi o zwiększenie komfortu pasażerów i poprawę dostępności metra. Budowa dwóch brakujących stacji I linii podziemnej kolejki zdecydowanie będzie miało na to wpływ” – mówi w rozmowie z Onetem Tomasz Demiańczuk z Wydziału Prasowego Urzędu m.st. Warszawy.

III linia metra na prawym brzegu Wisła

To jednak nie wszystko. Miasto ogłosiła także kolejny przetarg, tym razem na budowę – również wyczekiwanej – III linii metra, będącej de facto przedłużeniem II linii, tylko w innym kierunku niż część aktualnie budowana. Ten odcinek poprowadzony zostanie od stacji Stadion Narodowy w kierunku Gocławia. 

– Na realizację zadania zwycięzca przetargu będzie miał 12 miesięcy. Na tym etapie nie jesteśmy w stanie podać terminu zakończenia całej inwestycji ani tym bardziej jej kosztów, ponieważ to zależy od tego, jaki wariant zostanie wybrany. W tym momencie rozpatrywane są trzy, zakładające powstanie od czterech do sześciu stacji – wyjaśnia Onetowi Demiańczuk. W tym przypadku termin składania projektów mija 25 czerwca.

RadioZET.pl/transport-publiczny.pl/metro.waw.pl/Onet.pl