Zamknij

Warszawa nie zgodziła się na reklamowanie Polskiego Ładu. "Kampania mogła wprowadzać w błąd"

06.12.2021 16:49
Warszawa
fot. Adam Burakowski/REPORTER/wizualizacja

Warszawa nie zgodziła się na reklamowanie na miejskich autobusach rządowego programu Polski Ład - ustalił dziennikarz śledczy Radia ZET Mariusz Gierszewski. Kampania mogła wprowadzać w błąd mieszkańców miasta - tłumaczy Urząd Miasta w imieniu Zarządu Transportu Miejskiego, który odmówił emisji reklam. Bank Gospodarstwa Krajowego, który realizuje kampanię, twierdzi, że wystartowała w innych dużych miastach.

Reklamy miały trafić na stołeczne autobusy od 2 listopada. Według projektu, do którego dotarło Radio ZET, środki transportu miały być oklejone napisem na niebieskim tle: "Miasto stołeczne Warszawa otrzymało 149 000 000 zł. Po prostu inwestujemy w Polskę! Polski Ład".

Radio ZET: Warszawa nie zgodziła się na reklamowanie Polskiego Ładu

Kampanię informacyjną chciał zlecić Bank Gospodarstwa Krajowego, który ma realizować rządowy program. "Celem kampanii jest budowanie społecznej świadomości dotyczącej programu obsługiwanego przez Bank Gospodarstwa Krajowego oraz poinformowanie mieszkańców o tym, ile pieniędzy trafi na inwestycje w ich miastach" - napisała Anna Czyż, rzecznik Banku Gospodarstwa Krajowego.

Dodała, że kwoty dofinansowania podawane na reklamach wynikają z wniosków złożonych przez samorządy, które otrzymały pozytywną decyzję o dofinansowaniu. Koszt kampanii rozłożonej na 7 miast miał wynieść 270 tysięcy złotych. Kampania w Warszawie jednak nie wystartowała.

Urząd miasta zapytany przez dziennikarza Radia ZET, dlaczego tak się stało, odpowiedział: "W naszym przekonaniu kampania BGK wprowadza w błąd mieszkańców, nie pokazując wszystkich skutków rządowego programu. Sugeruje bowiem, że mieszkańcy zyskali 140 mln zł, podczas gdy z szacunków m.st. Warszawy wynika, iż wprowadzenie tzw. „Polskiego Ładu” uszczupli budżet stolicy o prawie 1 miliard złotych.

Oznacza to wielokrotnie wyższe straty niż korzyści dla każdej warszawianki i każdego warszawiaka. Co więcej, mamy podstawy uważać, że wiele rozwiązań zastosowanych przy tworzeniu tego rządowego programu, w tym mechanizmy tzw. rekompensat, zostały skonstruowane w sposób, który dyskryminuje duże miasta, a przede wszystkim Warszawę - napisała Monika Beuth-Lutyk rzecznik Urzędu m.st. Warszawy.

Formalnie decyzję odmowną wydał Zarząd Transportu Miejskiego. Rzecznik BGK Anna Czyż poinformowała jednak, że "w Warszawie kampania nie wystartowała, ponieważ ZTM nie otrzymał pozytywnej decyzji UM Warszawa. Mimo naszych próśb do dzisiaj nie otrzymaliśmy odpowiedzi." Według informacji nieoficjalnych na przeprowadzenie kampanii na nośnikach transportu miejskiego nie zgodził się także Urząd Miasta Łodzi.

Reklama Polskiego Ładu na warszawskim autobusie - wizualizacja
fot. Reklama Polskiego Ładu na warszawskim autobusie - wizualizacja

Radio ZET

C