Zamknij

To nie koniec ślizgawki w metrze? ZTM nie stać na wymianę listew na peronach

05.12.2019 11:26
listwy w metrze
fot. JAKUB WYSOCKI/REPORTER

Czy pasażerowie zimą nadal będą narażeni na upadki na peronach metra? Listwy, które miały ułatwić poruszanie się osobom niewidomym, okazały się szczególnie niebezpieczne w porze opadów deszczu i śniegu. Łatwo wtedy się poślizgnąć i doznać urazu. ZTM od ponad roku testuje nowe rozwiązania, jednak nadal ich nie wdrożył. Brakuje środków.

Jak informuje Transport-publiczny.pl, pasażerowie od dłuższego czasu skarżą się na metalowe linie prowadzące, które miały ułatwić życie niewidomym, a utrudniają poruszanie się wszystkim warszawiakom. Po kontakcie z mokrą nawierzchnią buta listwy stają się śliskie i są przyczyną upadków.

Zobacz także

Portal warszawa.naszemiasto.pl opisał incydent z 2017 roku, który wydarzył się na stacji metra Natolin. Jedna z mieszkanek stolicy poślizgnęła się na metalowych liniach. Przyjechało pogotowie.

Podobnych wypadków było więcej. Feralne listwy powodowały złamania i bolesne upadki, zachowując się w sezonie zimowym jak tafla lodu.

Chcesz być na bieżąco z newsami z Warszawy? Dołącz do naszej grupy na FB

ZTM testuje jeszcze jedno rozwiązanie

Zarząd Transportu Miejskiego zareagował na apele warszawiaków i w końcu zaczął wymieniać listwy na peronach I linii metra. Ponad rok temu na Kabatach i Imielinie na próbę wprowadzono nowe metalowe prowadnice, które różnią się żłobieniami. Problem w tym, że nowe rozwiązania nie spełniły oczekiwań mieszkańców stolicy.

Zebraliśmy uwagi na temat dwóch zaproponowanych listew. One też nie są doskonałe – przyznał rzecznik prasowy ZTM Tomasz Kunert w rozmowie z „Transportem Publicznym”.

Co więcej, rzecznik przyznał, że w tym momencie ZTM nie stać na wprowadzenie nowych rozwiązań.

Nie ma w tej chwili środków budżetowych, by dokonać masowej wymiany listew. Chcemy wykorzystać ten czas, by przetestować jeszcze jedno rozwiązanie. Będziemy testowali naklejkę z tworzywa sztucznego – o nieco innej fakturze. Jest łatwiejsza i tańsza w montażu – powiedział Kunert.

ZTM sprawdzi teraz, jak nowe rozwiązanie będzie się zachowywać przy mechanicznym sprzątaniu i czy jest odporne na uszkodzenia.

Według ZTM najlepiej na peronach sprawdzają się listwy zainstalowane na peronach II linii metra, czyli prefabrykowane elementy ze żłobieniami. Kunert zastrzega jednak, że są one drogie. Jednocześnie rzecznik uspokaja warszawiaków, że śliskie listwy z I linii metra są „zgodne z przepisami”. Jak mówi, identyczne rozwiązania zamontowano na dworcach.

Zobacz także

RadioZET.pl/Transport-Publiczny.pl/Warszawa.naszemiasto.pl