Otrzymałeś list z ZUS, a nie prowadzisz przedsiębiorstwa? To nie błąd!

Redakcja
05.11.2017 12:40
Otrzymałeś list z ZUS, a nie prowadzisz przedsiębiorstwa? To nie błąd!
fot. Łukasz Wądołowski/Agencja Gazeta

Zakład Ubezpieczeń Społecznych w październiku rozpoczął wysyłkę 3,7 mln listów do przedsiębiorców, w którym podaje indywidualny, jeden dla każdego płatnika składek numer rachunku do wpłat. Z portalem Money.pl skontaktował się czytelnik, który przed kilkoma laty zawiesił działalność. On również otrzymał nowy numer. Jak to możliwe? 

Zagłosuj

Czy otrzymałeś list od ZUS z numerem rachunku składkowego?

Liczba głosów:

Od 1 stycznia 2018 roku na nowy numer rachunku przedsiębiorca będzie wpłacał wszystkie składki na ubezpieczenia społeczne. Jeden przelew do ZUS na indywidualny rachunek płatnika zastąpi trzy lub cztery dotychczasowe - kierowane na poszczególne rodzaje składek: na ubezpieczenie społeczne, zdrowotne, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i ew. Fundusz Emerytur Pomostowych. 

Rachunek będzie kombinacją liczby kontrolnej (dwie pierwsze cyfry), stałego numeru identyfikacyjnego ZUS (11 cyfr), liczby uzupełniającej (3 cyfry) i 10-cyfrowego NIP-u.

Zobacz także

Portal Money.pl opisuje historię pana Marcina. Były przedsiębiorca otrzymał list z indywidualnym numerem konta, mimo że przed kilkoma laty zawiesił działalność. W sprawie wypowiedział się rzecznik ZUS Wojciech Andrusiewicz. Wyjaśnił, że procedura jest prawidłowa, ponieważ zawieszenie działalności nie oznacza wyrejestrowania płatnika. Nowy numer konta składkowego może być przydatny po odwieszeniu działalności.

- Nieaktywni płatnicy otrzymają informacje o numerze rachunku składkowego, jeśli na ich koncie rozliczenia składkowe nie są zamknięte. Najlepiej w takiej sytuacji dowiedzieć się za pośrednictwem infolinii, przez internet lub bezpośrednio w placówce ZUS, jak wygląda stan rozliczeń nieaktywnej firmy – wyjaśnił w rozmowie z portalem Money.pl Andrusiewicz.

RadioZET.pl/Money.pl/DG