Kaufland się poddał, Lidl dalej to robi. Zagraniczne produkty jako polskie marki

Redakcja
10.05.2017 08:07
Tydzień Polskich Marek w Lidl
fot. Kadr z reklamy

Klub Jagielloński zwraca uwagę, że Lidl na "tygodniu polskich marek" promuje produkty zagranicznych koncernów. W tej sprawie wystosowano list otwarty do prezesa UOKIK.

Podczas akcji "Tydzień polskich marek" sieć Lidl ma promować - według Klubu Jagiellońskiego - marki globalnych koncernów. Organizacja przypomina, że niedawno podobną strategię stosowała należąca do tego samego właściciela sieć Kaufland. W tej sprawie interweniowała m.in. posłanka Krystyna Pawłowicz.

Zobacz także

- Zrozumiałe, że w chwili renesansu patriotyzmu gospodarczego w Polsce zagraniczna sieć próbuje „ogrzać się” w cieple tego trendu. Nie ulega wątpliwości, że kampania może kolejny raz wprowadzić wielu konsumentów w błąd, reklamując cały szereg produktów zagranicznych, globalnych koncernów jako „polskie marki” - czytamy w oświadczeniu Klubu.

Zagłosuj

Zdarza Ci się wyrzucać jedzenie?

Liczba głosów:

W reklamie (którą możecie obejrzeć poniżej) Lidl przekonuje, że "Polska jest wielka i ma swoje wielkie, polskie marki. Marki, które są tak dobre, bo stoi za nimi tradycja i doświadczenie, a ich największą siłą jest jakość". Te produkty klienci mają znaleźć w sklepach sieci.

Autorzy listu do UOKIK porównali ofertę Lidla z wynikami aplikacji zakupowej Pola, określającej stopień "polskości" produktu. - Listę otwiera woda mineralna „Żywiec Zdrój” należąca do koncernu Danone. Pola daje jej 55 na 100 możliwych punktów: firma jest w Polsce zarejestrowana, na miejscu produkuje i prowadzi działania w zakresie badań i rozwoju, ale nie stoi za nią w najmniejszym stopniu polski kapitał. Za polskie marki słodyczy uznano Ptasie Mleczko i czekoladę Wedla (firma należy do korporacji Lotte o japońskim rodowodzie, również 55 punktów i 0% polskiego kapitału) oraz batonik Prince Polo (ten sam wynik, 0% polskiego kapitału; producentem jest Mondolez Polska, firma kontrolowana przez Kraft Foods). Lepiej wypadają Michałki od Wawela: tu punktów jest już 81, bo w firmie mamy mniejszościowy, ale istotny udział polskiego kapitału na poziomie 48%. Na dziale mięsnym wyniki są podobne: 55 punktów otrzymują marka Sokołów kontrolowana przez duński koncern Danish Crown (znów 0% polskiego kapitału) oraz marka Krakus kontrolowana przez firmę Animex, należącą oczywiście do światowego giganta Smithfield Foods - czytamy.

Do sprawy odniosły się władze spółki. Poniżej udostępniamy teść oświadczenia Lidla:

"Podczas obecnie trwającego Tygodnia Polskich Marek naszym klientom oferujemy szeroki asortyment produktów, które powszechnie kojarzone są z polskością oraz które zostały wyprodukowane w Polsce. Znajdują się wśród nich m.in. artykuły firm takich jak: Henryk Kania, Piątnica, Sierpc, Bakoma, Mlekpol, Tymbark czy Herbapol. Warto podkreślić, że również w wybranych regionach, w sklepach Lidl, dostępne są wyjątkowe produkty regionalne np. ser smażony OSM Top-Tomyśl, gzik wielkopolski czy serek poznański, a także Włocławek Ketchup. Do naszej oferty wprowadziliśmy wyjątkowe wędliny marki „Ojcowa Wędzarnia”. To wyroby polskiej rodzinnej firmy produkowane w oparciu o składniki najwyższej jakości, tradycyjne metody rzemieślnicze oraz stare receptury masarskie z 1945 r. Cenimy sobie polskie produkty i dążymy do promocji ich spożycia. Chcielibyśmy podkreślić, że ponad 70 proc. obrotu firmy stanowią produkty od polskich dostawców. Ponad 50 artykułów marek własnych dostępnych w sklepach Lidl oznaczonych jest godłem „Teraz Polska”. Pod naszą marką „Rzeźnik” oferujemy świeże mięso w 100% pochodzące od polskich dostawców, mówi o tym oznaczenie „polski chów, polska produkcja”. Warto także wspomnieć o naszej współpracy m.in. ze Stowarzyszeniem Sady Grójeckie, zaopatrującym sklepy Lidl w jabłka klasy premium z Grójecczyzny, posiadające certyfikat unijnego rejestru – Chronione Oznaczenie Geograficznie. Cieszymy się z tego, że dzięki współpracy z Lidl Polska, nasi dostawcy tworzą nowe miejsca pracy oraz rozwijają nowe linie produkcyjne. Warto podkreślić również, że wspieramy także eksport produktów od polskich dostawców".

RadioZET.pl/Jagielloński24/MAAL