Zamknij

Senator USA chce zbadać działalność rosyjskiej telewizji

Redakcja
15.03.2017 21:01
tv
fot. Pixabay

Senator Jeanne Shaheen, przedstawicielka Partii Demokratycznej ze stanu New Hampshire, wniosła projekt ustawy upoważniającej ministerstwo sprawiedliwości do zbadania, czy sieć telewizyjna RT News (Russia Today) nie złamała amerykańskiego prawa.

"Mamy uzasadnione powody, aby uważać, że RT koordynuje z rządem Rosji rozpowszechnianie dezinformacji i osłabia nasz demokratyczny proces. (...) Amerykanie mają prawo dowiedzieć się, czy tak jest w istocie” – świadczyła Shaheen w komunikacie wydanym we wtorek.

Wypełnij PIT-a za darmo i pomóż Fundacji Radia ZET

Senator Shaheen dodała, że amerykańska ustawa "O rejestracji przedstawicieli obcych rządów" (Foreign Agents Registration Act - FARA) zobowiązuje osoby bądź organizacje reprezentujące lub zabiegające o interesy obcych rządów do zarejestrowania się w resorcie sprawiedliwości.

Ustawa przyjęta w roku 1938, aby przeciwdziałać propagandzie i lobbystom III Rzeszy i ZSRR, została ostatni raz znowelizowana w roku 1966. Obecnie w ministerstwie sprawiedliwości jest zarejestrowanych ok. 2 tys. osób i organizacji, głównie lobbystów, którzy zabiegają w Kongresie, Białym Domu i w różnych resortach bądź agencjach rządu federalnego o interesy obcych państw.

W oświadczeniu senator Shaheen powołała się na ustalenia raportu dyrektora wywiadu narodowego zatytułowanego „Ocena rosyjskich poczynań i intencji w ostatnich wyborach w Stanach Zjednoczonych” (Assessing Russian Activities and Intentions in Recent US Elections). Raport stwierdza m.in., że szefowie angielskojęzycznej stacji telewizyjnej i portalu informacyjnego RT America, amerykańskiego oddziału finansowanej przez rząd rosyjski sieci RT i pokrewnych organizacji, starali się celowo obejść regulacje przewidziane w ustawie FARA.

Zdaniem dziennikarki portalu BuzzFeed News, Miriam Elder, przyjęcie ustawy zgłoszonej przez senator Shaheen może mieć odwrotne do zamierzonych rezultaty. Rosjanie - napisała Elder na Twitterze - "przekręcą to i przedstawią, że Stany Zjednoczone nie wierzą w wolność prasy".

Medioznawcy amerykańscy przypominają, że Kreml od lat twierdzi, że prywatna, finansowana przez Kongres rozgłośnia Radio Wolna Europa/ Radio Swoboda nadająca m.in. w języku rosyjskim jest "narzędziem propagandowym rządu amerykańskiego".

RadioZET/PAP/DG