Łazik Perseverance NASA odbył swoją pierwszą przejażdżkę po Marsie. Jazda została przeprowadzona w ramach testów maszyny, która przygotowywana jest do rozpoczęcia pełnej misji na Czerwonej Planecie. NASA opublikowała ponadto pierwsze w historii nagranie laserowego ostrzału Marsa przez łazik, a także dźwięki podmuchów marsjańskiego wiatru. Na bieżąco aktualizowana jest baza kolorowych fotografii w wysokiej rozdzielczości.

Łazik Perseverance NASA wylądował z powodzeniem na powierzchni Marsa 18 lutego 2021 roku. Niemal od razu po lądowaniu, maszyna zaczęła przesyłać na Ziemię pierwsze fotografie z powierzchni Czerwonej Planety. Od tamtego czasu galeria zdjęć jest stale aktualizowana i prezentuje się imponująco. Fotografie to jednak nie wszystko. Kilka dni temu maszyna wykonała serię laserowego ostrzału skały, aby móc określić z czego dokładnie jest zbudowana.

Łazik odbył już swoją pierwszą próbną przejażdżkę po Marsie. Jak informuje NASA, Perseverance przejechał odległość 4 metrów do przodu, następnie obracając się w miejscu o 150 stopni i przesuwając kolejne 2,5 metra w obranym kierunku. Łącznie pokonał zatem 6,5 metra. Test trwał 33 minuty. Inżynierowie przekonują, że pozytywny wynik testu to "kamień milowy" misji.

Łazik Perseverance NASA rozpoczyna misję na Marsie

- To była nasza pierwsza okazja, żeby "kopnąć w opony" i wysłać Percy’ego na przejażdżkę. Napęd na sześć kół w łaziku zareagował znakomicie. Teraz jesteśmy przekonani, że nasz system napędowy jest gotowy do użycia, i w ciągu najbliższych dwóch lat zabierze nas wszędzie tam, gdzie zaprowadzi nas nauka – powiedziała Anais Zarifian, inżynierka testowania mobilności Mars 2020 Perseverance.

– Nie sądzę, żebym kiedykolwiek była bardziej szczęśliwa, widząc ślady kół, a widziałam ich wiele. To ogromny kamień milowy dla misji i zespołu ds. mobilności. Jeździliśmy po Ziemi, ale jazda na Marsie jest osiągnięciem ostatecznego celu – przekonuje.

Inżynierowie poinformowali, że przetestowano już część systemów łazika, a kolejne odbędą się w najbliższych dniach. Jeżeli wszystko się uda, robot opuści lądowisko Octavii E. Butler i rozpocznie poszukiwanie śladów życia na Czerwonej Planecie.

Łazik przesłał nagrania dźwięku podmuchów marsjańskiego wiatru

NASA już 10 marca poinformowała, że łazik oficjalnie rozpoczął swoją misję na Marsie. Jednym z jej celów jest pobranie i dostarczenie na Ziemię próbek marsjańskich skał. W tym celu maszyna została wyposażona w system instrumentów pomiarowych SuperCam. Jednym z nich jest laser o dużej mocy.

Perseverance przeprowadził już laserowy ostrzał jednej ze skał. Całą procedurę zarejestrowały mikrofony zamontowane w maszynie. NASA opublikowała nagranie dźwięku towarzyszącego wystrzałom wiązek laserowych. Słychać na nim także podmuchy marsjańskiego wiatru.

Laserowy ostrzał skały pobudza atomy obiektu i powoduje ich migotanie. Po przeanalizowaniu błysków światła maszyna może określić, z czego zbudowana jest badana skała i czy jej skład chemiczny może wskazywać na istnienie marsjańskiego życia w odległej przeszłości.

RadioZET.pl/ NASA/ National Geographic/ Focus.pl