Stworzono ludzko-mysią hybrydę. Ma 4 proc. ludzkich komórek

28.05.2020 13:12
mysz
fot. Shutterstock

Ludzko-mysia hybryda została wyhodowana przez naukowców ze State University of New York w Buffalo i Roswell Park Comprehensive Cancer Center. Badacze nie mają wątpliwości, że uzyskane w ten sposób wyniki, pomogą w przyszłość w leczeniu ludzkich chorób.

Ludzko-mysia hybryda, o której pisze czasopismo "Science Advances", to zarodek zawierający zarówno ludzkie, jak i mysie komórki.

Hybryda została wyhodowana przez naukowców ze State University of New York w Buffalo i Roswell Park Comprehensive Cancer Center. Badacze mówią o prawdziwym przełomie. Większość spośród 14 mysich embrionów miała aż 4 proc. ludzkich komórek. Nigdy dotąd nie udało się osiągnąć podobnego poziomu. Możliwe jest także, że poziom ten jest jeszcze niedoszacowany.

Ludzko-mysia hybryda wyhodowana przez naukowców. "To przełom"

Dotychczas, wszystkie tworzone hybrydy miały mniej niż 0,2 proc. ludzkich komórek. Badania embrionów wykazały, że ludzkie komórki czerwonych krwinek, siatkówki oka, a także komórki wątroby bardzo szybko się namnażały. Oznacza to, że ludzkie komórki mogą się generować szybciej aniżeli ma to miejsce w ludzkim zarodku.

– Te obserwacje sugerują, że mechanizm określający czas rozwoju można modyfikować – ocenia Jian Feng, jeden z autorów badania i profesor fizjologii i biofizyki na uniwersytecie w Buffalo. Jak dodaje, dzięki tym implikacjom w przyszłości pojawią się bardziej spektakularne odkrycia.

200521133657-02-human-mouse-chimera-exlarge-169
fot. CNN
200521133502-01-human-mouse-chimera-exlarge-169
fot. CNN

Wyniki badań mogą stanowić prawdziwy przełom w leczeniu ludzkich chorób w przyszłości. To jednak nie wszystko. Zdaniem naukowców, takie chimery myszy byłyby bardzo przydatne do badania Covid-19, który poważnie wpływa na ludzi, ale prawie nie wpływa na myszy.

RadioZET.pl/ CNN/ Independent