Planetoida otrzyma nazwę Tokarczuk. "Nazwisko Noblistki zapisane wśród gwiazd"

30.07.2021 11:45
Olga Tokarczuk
fot. Krzysztof Kaniewski /REPORTER

Odkryta przez Polaków planetoida 555468 będzie nosić nazwę "Tokarczuk". Jak przekazali w mediach społecznościowych Michał Żołnowski i Michał Kusiak, "nazwisko naszej Noblistki jest więc od dziś zapisane wśród gwiazd". Niebawem ma się pojawić oficjalny komunikat NASA w tej sprawie.

Planetoida 555468, która we wrześniu 2013 roku została odkryta przez Polaków: Michała Żołnowskiego i Michała Kusiaka, zostanie nazwana imieniem pisarki i noblistki Olgi Tokarczuk. Komunikat ma się niebawem pojawić na stronie NASA.

- To dla mnie bardzo ważny dzień. Wraz z Michał Kusiak (pisownia org.) dostaliśmy informację, że odkryta przez nas 12. września 2013 planetoida 555468 została oficjalnie nazwana „Tokarczuk”. Niedawno specjalna komisja w ramach Międzynarodowej Unii Astronomicznej zaakceptowała nasz wniosek. Kiedy dziesięć lat temu rozpoczynaliśmy z Michałem w moim włoskim obserwatorium Rantiga ten szalony projekt nie mieliśmy żadnej gwarancji, że możliwe będzie odkrywanie asteroid w ramach niezależnego, prywatnego projektu. Setki nieprzespanych nocy zaowocowały odkryciami, które powoli są potwierdzane przez inne obserwatoria. To niesłychanie skomplikowany proces, który ma na celu precyzyjne określenie orbity nowego obiektu, tak aby wiadomo było jak się porusza dziś, za rok, jak i za kilkaset lat - napisał na Facebooku Michał Żołnowski.

- Tą planetoidą chciałbym podziękować Pani Tokarczuk nie tylko za jej cudowną literaturę ale również społeczne zaangażowanie. Pełne radosnej autentyczności i klasy - czytamy.

Michał Żołnowski podkreślił, że ma nadzieję, iż niebawem uda mu się osobiście wręczyć polskiej noblistce potwierdzenie w sprawie planetoidy. - Potwierdzenie, że jest Pani "właścicielką" kosmicznej półtorakilometrowej skały, która najpewniej od setek milionów lat okrąża i będzie okrążać Słońce pomiędzy Marsem a Jowiszem - napisał.

RadioZET.pl/ Facebook: Z głową w gwiazdach