Orki "krytycznie zagrożone wyginięciem" są w ciąży. Naukowcy "pełni nadziei"

20.09.2021 14:44
Orka
fot. Doptis/Shutterstock (ilustracyjne)

Naukowcy podejrzewają, że trzy orki z gatunku "krytycznie zagrożonego wyginięciem" są w ciąży. Sensacyjne odkrycie, jeśli się potwierdzi, będzie szansą na zachowanie gatunku, który istnieje na Ziemi od okresu przed narodzinami Chrystusa.

Zwierzęta, które mogą zupełnie zniknąć z powierzchni naszej planety, zostały zaobserwowane w wodach Pacyfiku w pobliżu amerykańskiego stanu Waszyngton. Jak podał serwis CBC.ca, trzy orki w ciąży odkryła para naukowców z USA, którzy współpracują z ich kolegami z Kolumbii Brytyjskiej (prowincja na zachodzie Kanady).

Zwierzęta zauważono podczas obserwacji dronami. - Przez ostatnie lata (orki - przyp. red.) w ogóle się nie rozmnażały. Zatem trzy ciąże to dobra i ekscytująca wiadomość - mówił Lance Barrett-Lennard z Uniwersytetu Kolumbii Brytyjskiej, cytowany przez CBC.ca.

Orki zagrożone wyginięciem. Trzy samice w ciąży

Naukowcy mają wiedzę o 74 orkach oceanicznych zamieszkujących południe (z ang. Southern resident killer whales, SRKW), które są zagrożone wyginięciem. Dla porównania, w latach 70. ubiegłego stulecia było ich 90. Josh McInnes z Uniwersytetu Kolumbii Brytyjskiej podkreślił, że chociaż orki mają wysoki wskaźnik poronień i śmiertelności młodych, to badacze są „pełni nadziei”. - Pierwszy rok jest krytyczny. Orki mają wtedy 50 procent szans na przeżycie - dodał McInnes.

Orki oceaniczne zamieszkujące południe, które pojawiły się na Ziemi przed naszą erą, są uznane za gatunek zagrożony wyginięciem przez rządy USA i Kanady. Populacja gatunku drastycznie zmniejsza się przez kurczenie się zasobów łososia.

Dodatkowo duży ruch statków na Pacyfiku powoduje hałas i kolizje ze zwierzętami, które nie mają szans na przeżycie podczas zderzenia z maszynami. W czerwcu tego roku federalne władza Kanady zaostrzyły przepisy dotyczące transportu morskiego w rejonach, gdzie bytują orki zagrożone wyginięciem.

RadioZET.pl/CBC.ca