Asteroida Apophis tej nocy przeleci blisko Ziemi. Jest się czego obawiać?

05.03.2021 13:27
asteroida apophis blisko Ziemi
fot. Science Photo Library /EAST NEWS

Asteroida Apophis minie Ziemię w bardzo bliskiej odległości w nocy z piątku na sobotę 6 marca 2021 roku. Obiekt o średnicy ponad 300 metrów jest od lat obserwowany przez naukowców, którzy zakwalifikowali go jako "potencjalnie niebezpieczny". Asteroida zwana także "Bogiem Chaosu" może wejść w kolizję z naszą planetą już w 2029 roku, choć eksperci uspokajają, że ryzyko to jest niewielkie.

Asteroida Apophis (99942), zwana często "Bogiem Chaosu", zaliczana jest do grupy potencjalnie niebezpiecznych asteroid. Obecne obliczenia klasyfikują Apophis jako trzecie najwyższe zagrożenie w Technicznej Skali Ryzyka Uderzenia Palermo. Pod tym względem wyprzedza ją jedynie asteroida (29075) 1950 DA oraz asteroida Bennu.

Apophis została odkryta 19 czerwca 2004 roku przez Roya Tuckera, Davida Tholena oraz Fabrizio Bernardiego w ramach finansowanego przez NASA programu poszukiwania planetoid Uniwersytetu Hawajskiego w Kitt Peak National Observatory w Arizonie. W najbliższych dekadach będzie bardzo blisko Ziemi dwa razy. Po raz pierwszy będzie to w piątek 13 kwietnia 2029 roku. Wówczas będzie ją można dostrzec nawet gołym okiem, ponieważ przekroczy orbitę satelitów telekomunikacyjnych. Dotychczasowe wyliczenia wykluczają jej zderzenie z Ziemią.

Asteroida Apophis minie Ziemię 6 marca 2021 roku. Czy może dojść do kolizji?

Apophis ma ponad 300 metrów średnicy. Gdyby uderzyła w Ziemię doprowadziłaby do globalnej katastrofy. Uderzenie w naszą planetę odpowiadałaby wybuchowi 880 milionów ton TNT. Jak informują naukowcy, "Bóg Chaosu" minie Ziemię już tej nocy - z piątku 5 marca na sobotę 6 marca 2021 roku. Czy grozi nam kolizja?

Naukowcy uspokajają, że tym razem zderzenie nie jest możliwe. Asteroida minie Ziemię o godz. 2.15 (czasu polskiego) w odległości 17 milionów kilometrów od Ziemi (44 odległości Ziemia-Księżyc). Jak informuje strona AstroLife, asteroida "z jasnością 16 mag będzie widoczna w gwiazdozbiorze Hydry, blisko najjaśniejszej gwiazdy Alphard (mapka w komentarzu). Zaobserwowanie Apophis wizualnie jest bardzo trudne. Nie zobaczymy jej gołym okiem, ani przez lornetkę, ani nawet przez średniej wielkości teleskopy. Wymaga doskonale ciemnego nieba i bardzo dużego teleskopu".

Apophis znajdzie się bardzo blisko Ziemi w 2029 roku, dokładnie 13 kwietnia. Wówczas przeleci ona w odległości 31 860 km od powierzchni naszej planety. To mniej niż wysokość, na której znajduje się orbita geostacjonarna Ziemi (35 786 km - tam orbitują m.in. satelity telekomunikacyjne). Zdaniem naukowców, którzy stale monitorują lot obiektu, w 2029 roku również nie grozi nam kolizja. Ryzyko zderzenia oszacowano na 2,7 proc.

Asteroida Apophis "Bóg Chaosu" uderzy w Ziemię w 2068 roku? "Obiekt przyspieszył"

Zderzenie asteroidy Apophis z Ziemią jest jednak możliwe 12 kwietnia 2068 roku. Naukowcy doszli do takich wniosków po wykryciu na asteroidzie tzw. efektu Jarkowskiego. Badacze przekonują, że w związku z nierównomiernym wypromieniowywaniem ciepła przez kosmiczny obiekt - powstaje bardzo słaba siła, która jednak wpływa na tor jego lotu.

– Nowe obserwacje, które uzyskaliśmy za pomocą teleskopu Subaru na początku tego roku, były wystarczająco dobre, aby ujawnić przyspieszenie Apophisa. Pokazują, że asteroida oddala się od orbity czysto grawitacyjnej o około 170 metrów rocznie, co wystarczy, aby utrzymać scenariusz zderzenia z Ziemią w 2068 roku - przekonuje astronom Dave Tholen.