Sensacyjne odkrycie. Znaleziono jaja dinozaurów zawierające embriony

29.09.2020 13:57
jaja dinozaurów
fot. Natural History Museum

O prawdziwie sensacyjnym odkryciu poinformował zespół hiszpańskich paleontologów. W Aragonii odkryto bowiem 20 skamieniałych jaj dinozaurów liczących ok. 68 mln lat. Cztery jaja najprawdopodobniej zawierają embriony.

Jaja dinozaurów liczące ok. 68 milionów lat znaleziono w Aragonii w okolicach miasta Huesca. - Jesteśmy bardzo zaskoczeni, gdyż od praktycznie 14 lat prowadzimy rozmaite badania w Aragonii (…) i właśnie tam ma miejsce teraz takie odkrycie - mówi Miguel Moreno Azanza.

Naukowiec przekonuje, że początkowo nic nie wskazywało na to, że okolice Huesca mogą okazać się jednym z największych na świecie skupisk jaj dinozaurów. Łącznie w tym miejscu znaleziono 20 skamieniałych jaj. Cztery z nich niemal na pewno zawierają embriony.

Jaja dinozaurów znalezione w Aragonii. Cztery z nich mogą zawierać embriony

Jak tłumaczy paleontolog Jose Manuel Gasca, średnica jaj wynosi około 20 cm. Znalezione jaja to pozostałości po tytanozaurach - roślinożernych zauropodach. Żyły one od późnej jury do końca kredy. Były to jedne z największych zwierząt żyjących na lądzie w historii naszej planety. Długość ich ciała osiągała ponad 30 metrów, a waga nawet 100 ton.

- Liczymy, że dzięki temu odkryciu uda nam się znaleźć odpowiedzi na kilka frapujących nas pytań dotyczących reprodukcji tych dinozaurów - zaznacza Miguel Moreno Azanza.

jaja dinozaurów
fot. Heraldo.es
jaja dinozaurów dwa
fot. Heraldo.es

Poprzednie podobne odkrycie miało miejsce w 1997 i 1999 roku Auca Mahuevo, w argentyńskiej Patagonii. Znalezione wówczas skamieniałe jaja miały średnicę 11-12 cm i także zawierały skamieniałe embriony, z odciskami skóry.

RadioZET.pl/ Heraldo.es/ 20minutos.es/ Polsat News